tisdag 17 maj 2016

Soldier, Julie Kagawa

Titel: Soldier
Originaltitel: Soldier
Författare: Julie Kagawa
Utgivningsår: 2016
Förlag: Harlequin Teen
Sidor/tid: 10 h 59 min
Genre: Unga vuxna, fantasy
Språk: Engelska





Lyssnat på Storytel



Handling i korthet:
Ember har valt att stanna med Riley i hans organisation, där de har både Talon och St. George efter sig. Garret har åkt till London för att spionera på ledaren till St. George. När han gör det får han reda på saker som ställer hans värld på ända och han inser också med fasa att Riley och Ember är i akut fara.

Mina tankar:
Detta är tredje boken i The Talon Saga. Den första är Talon och den andra heter Rogue. De två första böckerna kommer på svenska i år och Julie Kagawa skall tydligen komma till bokmässan i höst, vilket känns lite kul då jag gillar hennes böcker. Kagawa är även författare till böckerna om Iron fey och Edens blod. Hon skriver lätt och underhållande och har en fantastisk fantasi.

Den här serien handlar om drakar som lever bland oss människor. De kan ta människoform för att smälta in i sammhället för att när de bli attackerade eller vill ut och flyga lite antar drakform. Drakarna haren egen organisation som heter Talon, de styr drakarna med järnhand och allting är reglerat. En del drakar revolterar mot det och det är här Riley som är "Rogue" kommer in i bilden. Drakarna har även en fiende organisation. St. George, som gör allt för att träna upp soldater med ett enda syfte, att döda drakar. Till den här dakdödarorganisationen hör Garret. Han är ute på ett uppdrag att identifiera och eliminera misstänkta drakbarn, när han träffar på Ember. Ember är en ung drake som precis skall lära sig att fungera i det mänskliga samhället utan att väcka misstankar. Hon skall även läras upp i sitt framtida yrke inom Talon. När Embers, Rileys och Garrets vägar korsas ifrågasätts allt som de en gång trodde var sant.

Jag blev helt förälskad i Talon och plöjde snabbt igenom den och Rouge förra sommaren. Nu när jag äntligen kunde sätta tänderna i fortsättningen, hade jag tappat lite av den där första förälskelsen. Det är fortfarande roande och spännande läsning, men jag dras inte riktigt med på samma sätt som jag gjorde förra gången. Ember är inte riktigt sig själv, vilket man kanske kan förstå efter allt som hänt, men jag får inte riktigt kontakt med henne. Riley/Cobolt har jag faktiskt lite svårt för med hans Alfahanefasoner. Han styr och ställer och utger sig för att gilla Ember, men verkar ändå inte se henne. Han är mer för att äga henne. Garret däremot växer lite till tycker jag, jag gillar hur han tänker och hur han reagerar förnuftigt och omtänksamt. Ganska stor tonvikt läggs på kärlekstrtriangeldramat och jag köper det inte riktigt.

Mer bakgrundshistoria om Garret kommer fram och det är riktigt intressant att veta var han kommer ifrån. Vi får även veta mer om Talon och St. George och hur de här organisationerna arbetar. Dante, Embers bror som jobbar åt Talon, finns lite i bakgrunden och jag undrar vart det han jobbar med slutar. Vi får glimtar av något som verkar kunna spåra ut helt.

Hela tiden är det nya tvister och OMG-upplevelser, vissa saker är så förutsägbara, medans andra får en att läsa om en mening flera gånger, då man tror att man såg fel.

Jag trodde av någon anledning att detta skulle vara en trilogi, men tji fick jag. När det börjar dra ihop sig och bli riktigt dramatiskt, så tar boken slut!!! Med hur många lösa trådar som helst, som jag bara måste få veta mer om. Då visar det sig att serien skall bestå av fem delar, där fjärde boken heter Legion och kommer ut nästa år, efter det får man vänta ytterligare ett år på sista boken. Varför börjar man på oavslutade serier?  Slutet i den här boken är riktigt omtumlande och jag lämnas fläntande med ett stort MEEEEN.... Jag borde dock veta bättre, då denna typen av skrivande verkar vara Kagawas grej. Hon bygger upp, för att sedan i en handvändning rasera.

Underhållande och lättläst/lyssnad bok som inte höll samma klass som tidigare böcker, men var bra ändå!

Rekommenderas till:
Om man vill ha en lättläst serie om drakar, krig och kärlek!

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar