torsdag 30 juli 2015

Rogue, Julie Kagawa

Rouge på Storytel

Titel: Rogue
Originaltitel: Rogue
Författare: Julie Kagawa
Utgivningsår: 2015
Förlag: Harlequin teen
Sidor: 444
Genre: YA, Fantasy
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Ember har nu lämnat Talon för att följa rebellen Cobalt/Riley och är därmed en "Rogue". Garret är tillfångatagen av St. George och Ember kan varken släppa tanken på honom eller sin bror Dante som är kvar inom Talon. Ember vill rädda båda två, samtidigt som de har både Talon och St. George efter sig. 


Mina tankar:
Även denna boken förtjänar ett stort WOW!!! Jag ÄLSKAR den och vill inte sluta att lyssna. Mycket action, kärlek, förbjuden kärlek, och svek. Berättelsen är ur Embers perspektiv, Cobolts perspektiv, Garret perspektiv och Dantes. Man skulle ju kunna tro att det blir rörigt eller möjligtvis segt att ha alla deras tankar, men Kasgawa gör att det fungerar på ett alldeles utmärkt sätt och driver handlingen framåt. I denna boken får man lära känna Cobolts lite mer och det är mycket positivt. Jag gillar honom mer och mer, även om jag definitivt är i team Garret. Båda två hmm... Hur skall jag säga detta... Det får bli engelska... They make me swoon. (Finns det ngt bra ord för swoon på svenska?) Kärlekstriangel är mer komplicerad än vanligt då Ember är drake och inte människa. Men hur mycket människa är drakarna i sina människokroppar och hur mycket är drake? 

Även i denna boken uppskattar jag deras inre konflikter, men kan ibland irritera mig på Embers naivitet när det gäller farorna runt omkring sig. Konflikten mellan att förakta och tycka illa om allt som är annorlunda eller att ge det nya en chans uppskattar jag då det alltid är aktuellt och även frågan om man alltid ska lita på vad alla säger är en sanning eller om man skall försöka undersöka andra alternativ också. Jag kan knappt vänta på The Soldier som skall komma ut våren 2016 (!!!!) Hur i all världen skall jag kunna vänta så länge när Rogue slutade som den gjorde, en helt hjärtekrossande cliffhanger.

Betyg: 5/5

Går att köpa på cdon.com, AdLibris.com, Bokus.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar