tisdag 29 maj 2018

Veckans topplista - Vårens bästa


Johannas Deckarhörna har varje veckan en topplista där man listar fem böcker under ett specifikt tema.

Tema vecka 22: Vårens bästa


Av de 26 böcker jag läst under mars, april, maj var det förvånansvärt lätt att plocka ut de fem bästa. Urvalet är från de skönlitterära böckerna jag läst och omläsningarna räknades inte med på listan.
Då vaskades dessa böcker fram:


Truly Devious, Maureen Johnson 5/5 
En bok som överaskade mig. Nutid och dåtid blandas på en skola med mystiskt förflutet. Ett brott begicks som aldrig blev uppklarat. En elev söker sig till skolan för att nysta i mysteriet.


Robin Hood, Howard Pyle 5/5
Även denna bok överraskade mig. Lättsamt berättas om Robin Hood och hans vänners äventyr i Sherwoodskogen med omnejd.



Mordet på Orientexpressen, Agatha Christie 4/5
Det är inte lika stor överraskning att Agatha Christie skriver bra böcker. Den här är inget undantag.



The Secret Garden, Frances Hodgson Burnett 4/5
Ytterligare en klassiker på listan. Om en föräldralös flicka som hamnar i ett stort hus med tillhörande trädgård, på engelska landsbygden. Varje gång jag hör en rödhake tänker jag på denna boken.


Vindens namn del 1, Patrick Rothfuss 4/4
En fantasy där huvudpersonen Kvothe berättar om sitt liv fyllt av äventyr.

20 kommentarer:

  1. kul att Burnett fick vara med ❤️

    SvaraRadera
  2. The Secret garden och Mordet på Orientexpressen gillar jag ju. Får tacka för övriga tips!

    SvaraRadera
  3. Agatha Christie är såklart toppenbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hennes böcker håller hög klass.

      Radera
  4. Christies bok har jag ju läst, men de övriga på din lista verkar också spännande, tack för tips! :)

    SvaraRadera
  5. Länge sen jag läste Christie. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Mordet på Orientexpressen har jag läst, det är en finurlig historia :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Christie kan det där med mysterier.

      Radera
  7. The secret garden har jag sett som film, den var helt magisk och underbar. Mordet på Orientexpressen köpte jag på bokrean och skall läsa igen, jag har nog inte läst någon Agatha Christie sedan jag var barn. Tack för övriga tips, spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste också Christie som barn, men laddade upp med flera av hennes böcker på rean för att återupptäcka.

      Radera
  8. The secret garden läste jag som barn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl en riktig barnklassiker.

      Radera
  9. har i varje fall läst Agatha Christie och Den hemlighetsfulla trädgården och Robin Hood. de andra två känner jag inte till.

    SvaraRadera
  10. Agatha Cristie går ju alltid hem. Vindens namn del ett läste jag för ett tag sedan och gillade riktigt mycket. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör hon verkligen. Så du har inte heller kommit vidare efter del 1, trots att den var bra?

      Radera