torsdag 5 april 2018

Safirblå, Kerstin Gier

Titel: Safirblå
Originaltitel: Saphirblau
Serie: Ädelstenstriologin
Författare: Kerstin Gier
Utgivningsår: 2010 (2013)
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor/tid: 385
Genre: Ungdom, urban fantasy, tidsresor
Språk: Svenska


Handling:
De börjar kyssas 1912 och slutar i nutid. Gwendolyn har en gen som gör att hon kan resa i tiden. Som tur är har även Gideon det.

Kärleken börjar mitt i ett tidssprång, men när de är tillbaka sätts den på prov. Gwendolyn inser att hon snarast bör ta sitt förnuft till fånga, inte låta hormonerna styra, om det alls ska bli någon kärlek, tidlös eller ej!
Det gäller istället att fokusera på att rädda världen OCH lära sig att dansa menuett (och inget av det verkar enkelt).
Det ordenssällskap som vill att Gwendolyn och Gideon hämtar blod från andra tidsresenärer för att läsa in dem i kronografen, verkar ha dolda motiv. Ska hon gå dem till mötes eller ...
Så möter hon sin morfar när han var ung, och tillsammans börjar de smida planer!

Mina tankar:
Detta är bok två i ädelstenstriologin och det är omläsning för min del. Det är några år sedan jag läste den här boken och jag är överraskad över hur underhållande och läsvärd jag fortfarande tycker denna är. 

Det är väldigt mycket drama. Kommunikationsproblem, hemligheter, snabb förälskelse med tillhörande förvirring. Men det är också fantastisk humor, härlig vänskap och blandade familjeband. 

Även om boken bara spänner sig över några dagar, blir det ändå spännande med alla tidshopp som ger trådar som man behöver låta snurra några varv i hjärnan. Att allt skall vara så hemligt och att man tillsammans med Gwen försöker få rätsida på alltihop gör det väldigt spännande. Jag tycker Gier har fått ihop det hela smått genialiskt.

Plus också för gåtan i slutet som hänger ihop med historien i boken. Det är synd att serien inte trycks på svenska längre. Bok två finns att beställa, men inte de andra, då får man försöka på biblioteket.

Safirblå är otroligt snabbläst och underhållande och stimulerar min egen fantasi på ett underbart sätt. Jag älskar den!

Betyg: 5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar