torsdag 29 mars 2018

Väggen - En utbränd psykiaters noteringar, Pia Dellson

Titel: Väggen - En utbränd psykiatrikers noteringar
Originaltitel: Väggen - En utbränd psykiatrikers noteringar
Serie: -
Författare: Pia Dellson
Utgivningsår: 2015
Förlag: Natur och Kultur
Sidor/tid: 1 timme 18 minuter
Genre: Personlig utveckling, psykisk hälsa, utmattningssyndrom
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Pia Dellson

Handling:
Även den som minst anar det kan gå in i väggen, även en läkare som arbetar med patienter med utmattningssyndrom kan själv bli förstummande trött.

Väggen skildrar en av vår tids folksjukdomar och är skriven av en person som både suttit på patientens och läkarens stol. De korta inkännande texterna gör att man orkar läsa även om man är mycket mycket trött.

Mina tankar:
För att vara en som är sjuk i utmattningssyndrom var det väldigt befriande att lyssna till den här boken. I korta ordalag beskrivs precis hur det känns att befinna sig mitt i alltihop. Ett befriande tårflöde rann konstant under hela boken längd. Det är så skönt när man inser att det faktiskt är en sjukdom att jag är inte ensam. Kan dessutom en psykiater som jobbar med denna sjukdom hamna där, är jag kanske inte ett hopplöst fall själv heller. Den känns som ett stöd och en bekräftelse och därigenom lite trösterik att lyssna till.

Nu har jag lyssnat på boken, men den är skriven i korta texter som även en med bränd hjärna kan ta till sig. Efter jag lyssnat klart var jag bara tvungen att beställa hem boken. 

Väggen - En utbränd psykiatrikers noteringar har hög igenkänningsfaktor för mig som också är där, men kan säkert också ha en hög upplysningsfaktor för närstående och andra som berörs av sjukdomen.

Betyg: 5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar