fredag 30 mars 2018

15 sätt att bli fri från Stress, Karin Isberg

Titel: 15 sätt att bli fri från stress 
Originaltitel: 15 sätt att bli fri från stress
Serie: -
Författare: Karin Isberg
Utgivningsår: 2017
Förlag: Harper Collins Nordic
Sidor/tid: 3 timmar 59 minuter
Genre: Personlig utveckling, hälsa
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Karin Isberg

Handling:
15 sätt att bli fri från stress är den ultimata handboken för ett friskare och lyckligare liv med mindre stress och mer välmående. Här förklarar författaren Karin Isberg vad stress och utmattning egentligen är och varför kvinnor drabbas i högre grad än män. Boken är fylld av effektiva verktyg för att minska stressen i vardagslivet, såväl hemma som på jobbet: spara tid och energi, få mer ork och glädje, dra gränser och lär dig säga nej, sänk kraven och bli mer närvarande i nuet. Och inte minst vad gör man när stressen plötsligt tar kontrollen? I varje kapitel finns, förutom enkla och konkreta knep, också smarta tester och checklistor.

Mina tankar:
På något sätt var det betryggande att läsa den här boken. Jag hade inte så höga förhoppningar från början, men boken växte ju mer jag lyssnade. Den bekräftade och påminde mig och det jag lärt mig tidigare om stress och stresslindring som jag glömt av, i all min stress.

På ett mycket konkret sätt togs metoder och övningar upp och det förklarades varför man skulle göra det som beskrevs. Boken kändes trovärdig och välgrundad. 

Det jag kunde störa mig på var att i stort sett alla exempel var dygnetruntarbetande människor med höga poster inom samhället. Medans det faktiskt är så att många inom barnomsorg och sjukvård blir sjuka på grund av stress. Men å andra sidan togs det upp om kvinnor och mäns olika stress, samt stressen att vara mamma, vilket kändes bekräftande och positivt.

15 sätt att bli fri från Stress gav många konkreta övningar att tillämpa i det vardagliga livet. Det kändes som en handbok som man kan gå tillbaka till för att påminna sig att ta hand om sig själv. Efter att jag lyssnat klart på boken, beställde jag den. Den här boken behöver jag ha här hemma.

Betyg: 5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar