fredag 9 februari 2018

Livets och dödens villkor, Belinda Bauer

Titel: Livets och dödens villkor
Originaltitel: The Facts of Life and Death
Serie: -
Författare: Belinda Bauer
Utgivningsår: 2014
Förlag: Word audio Publishing
Sidor/tid: 9 timmar 48 minuter
Genre: Psykologisk thriller, England
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Torsten Wahlund

Handling:
»Ring till din mamma.«
»Vad ska jag säga?«
»Säg adjö.«

Det är så det börjar.
Unga kvinnor terroriseras i trakten kring kustorten Limeburn i sydvästra England. Tioåriga Ruby Trick följer med sin arbetslöse far, John, på nattliga bilfärder för att beskydda dem och jaga vad som snart visar sig vara en mördare. Samtidigt tycks havet anstränga sig till det yttersta för att sluka den lilla byn, som från andra hållet hotas av den vilt växande skogen.
Livets och dödens villkor är en kusligt närgången psykologisk thriller om kärlek och kolsvart destruktivitet, sedd med en tioårig flickas obrottsligt lojala, vettskrämda blick.

Mina tankar:
Bauer har skrivit flera böcker, varav hon fått en del priser för några. Livets och dödens villkor är en psykologisk thriller där vi får mycket av skildringen genom ett barns ögon. Rubys perspektiv på livet, på sin familj och på vad som händer gör att berättelsen blir obehaglig. Hon älskar sin far och får följa med honom ut och beskydda kvinnor efter att det har skett mord i trakten. Det blir ganska förutsägbart, men byggs ändå upp på ett dramatiskt sätt.

Mörkt och skrämmande, fast inte på skräckhistorievis, utan det är ett kallt krypande obehag som slingrar sina slemmiga fingrar runt mig som läsare. Bauers språk och sätt att skriva fångar mig. Jag tycker det är vackert trots att det handlar om oangenäma händelser. Jag brukar oftast inte lägga märke till just språket i en bok, men här gjorde jag det. Kanske för att jag inte gillade handlingen men faktiskt uppskattade formuleringar. Hon gör miljöerna levande och jag rycks med. Handlingen gillar jag inte, men det visste jag redan innan. Jag tycker det är jobbigt med böcker där karaktärerna behandlar varandra illa och har psykologiskt sjuka uppfattningar om världen och behandlar den därefter. Kort och gott psykologisk thriller är egentligen inte min genre, men ibland hamnar jag där ändå.

Torsten Wahlunds inläsning sätter ytterligare en dimension på boken. Hans grova lite hesa röst gör att de inskränkta otrevliga män som frodas i sin galna människosyn i den här boken blir än mer motbjudande.

Livets och dödens villkor skulle kunna sammanfattas med ett ord, obehaglig.

Betyg: 3/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Har läst två böcker av Bauer och gillat dem, så blir lite nyfiken på den här! Kanske speciellt då som ljudbok eftersom du nämnde inläsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars verkar den vara billig på årets Bokrea 😉👍

      Radera