onsdag 21 februari 2018

Dracula, klassiska seriealbum, Bram Stoker

Titel: Dracula
Originaltitel: Dracula
Serie: Klassiska seriealbum
Författare: Bram Stoker
Utgivningsår: 2011
Förlag: Argasso bokförlag
Sidor/tid: 146 sidor
Genre: Klassiker, skräck
Språk: Svenska


Handling:
Jonathan Harkers affärsresa till Transsylvanien förvandlas till en mardröm när hans klient, greve Dracula, vägrar låta honom åka hem igen. Till slut lyckas han ändå fly och återförenas med sin älskade fästmö Mina. Men snart dras de båda tillbaka in i grevens onda värld när de blir en del av Van Helsings plan att förgöra Dracula och hans odöda följeslagare en gång för alla.

Bram Stokers vampyrsaga från 1897, en av litteraturens största skräckhistorier, får här nytt liv i en kraftfull och färgstark serieversion. (Bokus)

Mina tankar:
Månadens klassiker (i utmaningen sex klassiker på sex månader) är Dracula som jag valt att konsumera på två sätt. Dels att lyssna på en svensk översättning av boken och genom detta seriealbum. På mitt bibliotek har de börjat ta in olika klassiska böcker som finns i serieformat, vilket är lite kul att läsa. Det är ett smidigt sätt att få koll på vad originalboken handlar om. 

Nu när jag har lyssnat på boken, samtidigt som jag läst serieversionen och jämför dem, så tycker jag att den här versionen ändå fått med det väsentliga. Trots att det är så att jag hellre vill få måla upp bilderna i mitt eget huvud och inte få dem serverade som man får här, så tycker jag att illustratören ändå förmedlat stämningarna på ett bra sätt i det här fallet. Jag hade lite svårt att se skillnad på de olika männen på bilderna, då de ibland var oerhört lika, enligt mig.

Dracula i serieformat är ett kul och enkelt sätt att få till sig orginalstoryn, den är snabbare och inte lika utdragen som originalet. Jag tycker nog dock att den passar bättre som ett komplement än som självstående, även om jag inte saknade något.

Betyg: 3/5



Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Vilken kul idé att göra klassikern på två sätt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett seriealbum är ju ganska snabbkonsumerat.😊

      Radera