måndag 25 december 2017

Mitt (inte så) perfekta liv, Sophie Kinsella

Titel: Mitt (inte så) perfekta liv
Originaltitel: My (not so) perfect life
Serie: -
Författare: Sophie Kinsella
Utgivningsår: 2017
Förlag: Printz Publishing
Sidor/tid: 11 timmar 50 minuter
Genre: Romantisk komedi
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Ellen Jelinek

Handling:
Enligt Instagram lever Kate Brenner verkligen det perfekta livet, med en våning i London, en glamourös karriär i PR-branschen och dagliga äventyr. Fast det är inte riktigt sanningen I verkligheten hyr Kate Brenner ett pyttelitet rum utan plats för kläder, pendlar långväga till sitt otacksamma assistentjobb och livet hon visar upp på sociala medier är inte hennes eget. Men det kan ju bli, någon gång. Eller?

En dag händer det värsta tänkbara: Demeter, Katies omåttligt lyckade chef, ger henne sparken. Katie tvingas lämna London och återvända till sina föräldrars gård på landsbygden. Väl där bestämmer hon sig för att börja om på nytt och använda sitt PR-sinne till att hjälpa föräldrarna förvandla gården till en lyxcamping för stressade stadsbor. Idén blir en succé, affärerna går strålande och Katie börjar faktiskt trivas med livet igen fram till den dag då en oväntad gäst checkar in: hennes gamla chef Demeter.


Mina tankar:
Vad kan vara mer aktuellt än en bok om någon som visar upp en perfekt fasad genom sociala medier? Där ytan är det som räknas och inte innehållet? Klart jag blev intresserad. Men hur gör man det till en rolig romantisk komedi, i den stilen Kinsella är känd för? Kan hon lyckas med det?

Vi kan ju först ta en kort diskussion om förväntningar. När man läser något av en författare som man tidigare läst böcker av som i det här fallet. Jag har läst några av Sophie Kinsella böcker förut, vilket innebär att när jag valde den här boken hade jag förväntat mig en lättläst, smårolig och gullig berättelse med en del tokiga missförstånd. Karaktärerna borde vara lätta att tycka om, vara lite galna, men allt ordnar sig för dem i slutändan. Mina förväntningar blev inte riktigt infriade, vilket påverkar mitt omdöme av denna bok. Det är nog ingen dålig bok egentligen, men den var inte riktigt vad jag förväntat mig.

För det första tog det en stund att komma in i boken. Jag fastnade inte och hade svårt att engagera mig i karaktär och handling. Jag hade svårt att identifiera mig med kärleken till att bo i en stad, och allt det ytliga som var så viktigt för Kate. Det var mycket yta och det var karaktärer som gick över lik för att komma någonstans. Det är en aktuell bok som skildrar nutiden, men jag har så svårt för när allt skall se så perfekt ut utåt, trots att alla egentligen har något att brottas med. Nu tar boken tag i det problemet och det hela packas ihop rätt snyggt på slutet. Men boken gav mig ändå en liten sur bismak och den var inte riktigt vad jag förväntat mig.


Summering:
Aktuell, men inte så gullig som jag hoppats
Rekommenderas till:

Bra fråga...
Betyg: 2,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar