torsdag 14 december 2017

Drakviskaren, Lovisa Wistrand

Titel: Drakviskaren
Originaltitel: Drakviskaren
Serie: Alvblodstriologin #1
Författare: Lovisa Wistrand
Utgivningsår: 2017
Förlag: Whip Media
Sidor/tid: 596
Genre: High Fantasy
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack!



Handling:
Hämnd. Kärlek. Förbjuden magi.
Och en tusenårig kraft som väcks till liv igen.

Vid 21 års ålder får alla kvinnliga solalver en förmåga. Men Iszaelda får ingen. Hon är annorlunda. Utstött. Passar inte in.

När byn attackeras och bränns till marken, ger sig
Iszaelda av efter hämnd. Ödet tar henne från den frost-klädda skogen Valeanrae, till Gorgoroths djungler och ruinerna av den underjordiska staden Sumetra. Fiendens ledare måste dö, och hon ska bli den som dödar honom.

Men så får hon känslor för en man. En man vars kärlek skulle förstöra allt. Och medan en uråldrig kraft väcks till liv, en kraft som alla trodde var utdöd, kastas Iszaelda in i en farlig kamp, där gränsen mellan det goda och det onda är vingtunn.

Allting har ett pris och ingenting är gratis. Hur mycket är Iszaelda villig att offra? Kan hon viga sitt liv åt krafter som ingen borde lita på? Och kan hon döda den hon älskar?


Mina tankar:
Detta är första boken i Alvblodstriologin och jag kan börja med att tala om att jag var fast från första meningen. 

"Medan krigarna passerar ligger vår by vilande."

Erkänn att man undrar vad som är på gång. Efter den meningen plöjde jag igenom hela boken, alla 596 sidorna, på tre dagar och det kan tilläggas att jag är en ganska långsam läsare. Men det var så spännande, dramatiskt och engagerande så att det blev en sådär läsupplevelse som jag bara älskar, när jag är helt fast och lever och andas boken jag läser. 

Wistrand är duktig på att berätta en historia med fantastiskt driv och ändå inte forserat. Alverna som är de centrala figurerna, har fått ett eget språk och egna uttryck som fördjupar läsupplevelsen. Tankarna dras emellanåt till Tolkiens historier. Det byggs en relativt traditionell medeltida fantasy med krig, svärdsfäktning och drakar. Jag gillar världen, hur den är uppbyggd och hur den fungerar, eller inte fungerar får man nog säga. 

Vi erbjuds spännande motsättning mellan de olika alverna, fördomar gentemot bla. kvinnor och naturligtvis en kvinna som kämpar för sin rätt att vara den hon är. Iszaelda som är huvudpersonen är annorlunda och utstött, men även stark och älskad. Hon har en historia och har tilldelats både bra och dåliga egenskaper. Jag gillar henne, trots att hon ibland är väldigt osympatisk.

Men det är lite som med Sarah J Maas böcker, en fantastisk historia som trollbinder, men med vissa inslag som skaver. Kärlekshistorien har jag tex. svårt att köpa. Det är spännande att läsa om förbjuden kärlek och badboys, men ibland är det svårt att bli övertygad. I det här fallet är jag inte övertygad, jag kan inte förstå, inte känna med. I början var jag med på tåget, det var jag, men sen... 


Trots vissa svagheter älskar jag boken boken ändå då den gav mig en underbar läsupplevelse!

Summering:
Så underhållande läsning!
Rekommenderas till:

Ungdomar som är sugen på lättläst fantasy
Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Tyckte också om den även om jag inte kom överens med allt :)

    SvaraRadera