torsdag 12 januari 2017

Ur askan, Leigh Bardugo



Titel: Ur askan
Originaltitel: Ruin and Rising
Författare: Leigh Bardugo
Utgivningsår: 2014
Förlag: gilla böcker
Sidor/tid: 344
Genre: ungdomsfantasy
Språk: svenska






Handling i korthet:
Skuggmästaren har intagit huvudstaden och styr Ravka från en tron av mörker. Alina och Mal gömmer sig i underjorden. Snart börjar jakten på Morozovas tredje främjare, eldfågeln. Den är Ravkas enda hopp om räddning, men att använda den skulle kunna kosta Alina allt. Men har hon något val? (Bokus)

Mina tankar:
Detta är tredje och sista boken i Grishatriologin. I ljusets makt kom ut 2012 och Stormens öga 2013.

Enligt mig är detta den bästa boken i hela triologin. De andra böckerna har i maklig takt byggt upp allt inför den här slutfinalen. Det är dramatiskt hela tiden och även om jag förstått hur det skulle sluta, kunde jag inte gissa mig till alla twister. 

Jag läser ganska långsamt och det brukar ta ett tag för mig att plöja en bok, men den här läste jag ut under en söndag. Jag kunde inte släppa den. Jag kände mig också väldigt nöjd med hur det hela slutar. Bardugo är duktig på att skriva och jag gillar hennes berättande. Jag gillar också att hon inte gör sina karaktärer för enkla. Ibland har jag till och med svårt att tycka om Alina och Mal, men ändå är jag engagerad i dem. Alina är den som växer mest böckerna igenom. Men mest tycker jag om Nikolai, som har en underbar självdistans och en skön humor som lättar upp stämningen i boken. Det hade gärna kunnat vara mer fokus på honom. Sen finns det många sidokaraktärer som man lär känna väl och tycker om. 

Okej serie med bra slut.

Rekommenderas till:

De som är sugna på lätt och snabbläst fantasy för ungdomar.


Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar