onsdag 18 januari 2017

The False Prince, Jennifer A. Nielsen


Titel: The False Prince
Originaltitel: The False Prince
Författare: Jannifer A. Nielsen
Utgivningsår: 2012
Förlag: Scholastic Audio
Sidor/tid: 8 timmar, 15 min
Genre: High Fantasy, Young Adult
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Charlie McWade



Handling i korthet:
Kungafamiljen är död under mystiska omständigheter. För att ena landet inför hotet om ett inbördeskrig, försöker adelsmannen Conner att lära upp några barnhemspojkar till att föreställa den försvunne prinsen. Tre pojkar får träna och tävla om platsen, med vetskapen om att de som inte vinner lär inte heller få behålla livet

Mina tankar:
Det här är första boken i The Ascendance Trilogy av Jennifer A. Nielsen. Runaway King är bok två och The Shadow Throne är sista boken. 

Jag måste säga att jag är förvånad över att denna triologi inte fått mer uppmärksamhet. Eller har den fått det och jag missat det? Nu är den ju några år, men sååå gammal är den inte. Jag är helt förälskad i den och har sträcklyssnat bok ett och två redan och såvida inte sista boken skulle vara helt oväntat katastrofal, är det här definitivt en av mina favoriter någonsin. 

Huvudpersonen, Sage är en kille med skinn på näsan, tuff attityd, spydiga kommentarer men med hjärtat på rätta stället. Trots att handlingen är så bra med politiska intriger och listiga planer är det ändå Sage som ger den där sista kicken för att boken skall bli det där extra. 

När säcken dras ihop i slutet av boken faller allt på plats och det finns inget som missats eller ligger och skaver i upplösningen. Trots att det inte finns någon cliffhanger är jag ändå väldigt redo att ge mig på nästa bok (som är minst lika bra)

Om jag skall gnälla på något är det möjligtvis att boken är lite förutsägbar. Den är också ganska kort, men tror inte den skulle vinna på att utbroderas mer. Nielsens förmåga att berätta en historia är fantastisk och jag tänker absolut ge mig på fler av hennes böcker.

Jag måste också ge inläsare en hel del credit, med alla röster och dialekter som ger karaktärerna liv.

En relativt kort bok med enkelt språk. Rolig, lättsam och underhållande. 

Rekommenderas till:
De som vill ha lättläst Fantasy med glimten i ögat.

Betyg: 5/5

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar