lördag 7 januari 2017

Marked, P.C Cast & Kristin Cast



Titel: Marked
Originaltitel: Marked
Författare: P.C Cast & Kristin Cast
Utgivningsår: 2007
Förlag:
Sidor/tid: 344
Genre: Urban fantasy
Språk: Svenska




Handling i korthet:
Om en sökare märker dig, måste du byta skola för att lära dig att bli vampyr.

Mina tankar:
Det här är första boken i House of Night serien som sammanlagt innehåller 12 böcker. Jag blev rekommenderad denna av en bibliotekarie på mitt lokala bibliotek och hade egentligen ingen uppfattning om vad den handlade om, bara att den skulle vara såååå bra. 

Jag har inte så mycket att säga om den här boken, mer än att jag tyvärr inte håller med bibliotekarien. Det var nämligen så att jag hade flera saker i boken som jag inte riktigt kom överens med.

För det första, och det som störde mig mest, är hur boken är skriven. Med ett språk och en attityd vi som hämtad från en tonårsdagbok. Inget för mig! Jag blir bara irriterad och det påverkar min relation till karaktärerna som jag inte gillar alls. Eftersom jag inte gillar karaktärerna som driver handlingen framåt, fastnar jag inte för den heller. Det hela känns lite segt.

Indianers folktro blandas med grekisk mytologi, vampyrer, gudinnor och örter blandas friskt med elaka tonåringar och attraktion. Det känns rörigt och populistiskt. 

Positivt är dock miljön, där man får en känsla av gammal brittisk internatskola för överklassen. 

Rekommenderas till:

Nej, inget jag skulle rekommendera...

Betyg: 1,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar