söndag 4 mars 2018

Mitt namn är (dikter) EliSophie Andrée

Titel: Mitt namn är
Originaltitel: Mitt namn är
Serie: Broscherna #5
Författare: EliSophie Andrée
Utgivningsår: 2017
Förlag: Smockadoll förlag
Sidor/tid: ?
Genre: Dikter
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack!

Handling:
EliSophie Andrée är född 1996 och uppvuxen på Beredskapsmuseet utanför Helsingborg. Numera bor hon i Landskrona. Hon har sina rötter i estradpoesin och deltog redan som tonåring i SM i poetry slam, varefter hon 2012 introducerade Sveriges första tävlingar som var enbart för ungdomar.
MITT NAMN ÄR är hennes första diktsamling. Tidigare har hon medverkat i ett flertal antologier och röjt framgång med sina diktvideor på nätet. I EliSophie Andrées dikter råkar vardagsrealiteten och genusperspektivet i ständig kollision. MITT NAMN ÄR pyr av glödande feminism. (Bokus)

Mina tankar:
När jag fick förfrågan om jag ville ha detta recensionsexemplar måste jag erkänna att jag tvekade lite. Jag läser ju inte dikter och om jag någon gång råkar på något så tycker jag oftast det är trams. Så att då läsa och recensera något som man tror man inte kommer gilla känns ju inte okej. Men så började jag googla och kolla upp författaren och fick upp ett gäng klipp på Youtube där hon själv läser det hon skrivit. Och hör och häpna, jag gillade det jag hörde, så då tackade jag ja till denna lilla bok. 

Jag har nu läst igenom boken flera gånger (den är inte så lång så det går rätt fort) och jag gillar kaxigheten och ställningstagandet i dem. Favoriten är just "Mitt namn är". Den säger rätt mycket och passar väl in i #metoo- kampanjen som dragit över världen. 




Mitt namn är är en kort, men stark samling med dikter som är väl värd att läsa och fundera över.

Betyg: 4/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar