fredag 5 januari 2018

The Rose and the Dagger, Renee Ahdieh

Titel: The Rose and the Dagger
Originaltitel: The Rose and the Dagger
Serie: The Wrath and the Dawn
Författare: Renee Ahdieh
Utgivningsår: 2016
Förlag: G. P. Putnam's sons
Sidor/tid: 416
Genre: Young Adult, Fantasy, retelling
Språk: Engelska


Handling:

The darker the sky, the brighter the stars. In a land on the brink of war, Shahrzad is forced from the arms of her beloved husband, the Caliph of Khorasan. She once thought Khalid a monster - a merciless killer of wives, responsible for immeasurable heartache and pain - but as she unravelled his secrets, she found instead an extraordinary man and a love she could not deny. Still, a curse threatens to keep Shazi and Khalid apart forever. Now she's reunited with her family, who have found refuge in the desert, where a deadly force is gathering against Khalid - a force set on destroying his empire and commanded by Shazi's spurned childhood sweetheart. Trapped between loyalties to those she loves, the only thing Shazi can do is act. Using the burgeoning magic within her as a guide, she strikes out on her own to end both this terrible curse and the brewing war once and for all. But to do it, she must evade enemies of her own to stay alive. The sumptuous saga that began with The Wrath and the Dawn takes its final turn as Shahrzad risks everything to find her way back to her one true love again.

Mina tankar:

Det här är andra boken i en duologi, där första boken heter the Wrath and the Dawn, och berättelsen är inspirerad av Tusen och en natt. Jag hade lite problem med första boken, men gav den ändå ganska högt betyg. Jag är inte lika benägen att göra det för den här. Jag vet inte riktigt varför jag inte fastnar för den här boken. Intresset går i vågor genom läsningen. Ibland är det spännande och ibland bara segt och tråkigt. Slutet är bättre än början.

Främst stör jag mig på översittarfasoner, män som tror sig ha äganderätt till sina kvinnor, samt har stora agressionsproblem. Jag förstår inte riktigt valen som görs och förstår inte riktigt vad den röda tråden är. Anledningen till mordet på alla kvinnor tex. borde inte det ta större plats och inte bara implodera.

Kärlekshistorien har jag svårt för av tidigare nämna anledningar. Alfahanarna, Khalid och Tariq, är inga roliga typer att ha att göra med, särskilt inte i triangeldramat som utspelar sig. Men det finns en liten sidohistoria som är lite gullig. Jag tycker nog bäst om några av bikaraktärerna om jag skall vara ärlig. Tex. Artan, som träffas på lite snabbt och tyvärr inte utvecklas tillräckligt. Han är både intressant, rolig och provocerande och hade alldeles för liten plats i boken. Även Shahrzads syster Irsa är verkar rätt vettig trots sin unga ålder.

Jag gillar de orientaliska miljöerna allt utspelar sig i. Öken, tält, palats, vackra tyger och utsmyckningar, skapar en annan varmare stämning än de medeltida miljöer som är så vanliga inom fantasy. 


The Rose and the Dagger var en okej läsning. Underhållande emellanåt, främst mot slutet, härliga miljöer, men inget jag älskade. 


Betyg: 3/5


Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar