lördag 7 oktober 2017

Janusstenen, Elly Griffiths

Titel: Janusstenen
Originaltitel: The Janus Stone
Serie: Ruth Galloway #2
Författare: Elly Griffiths
Utgivningsår: 2010
Förlag: Storyside
Sidor/tid: 9 timmar 26 minuter
Genre: Engelsk kriminalroman
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Angela Kovacs

Handling:
Vid en utgrävning i Norfolk hittas ett skelett, till synes begravt under en vägg. Ruth Galloway kallas till platsen som arkeologisk expert. En av hennes första teorier är: ett offer till guden Janus. Under romartiden var det nämligen under just väggar och dörrar som man begravde offren till denne gud. Inom kort kallas Ruth även till en byggarbetsplats, där man har hittat ett skelett från ett barn.

Kriminalkommissarie Harry Nelson, som mer än gärna arbetar tillsammans med Ruth Galloway, får hand om fallet. Finns det något samband? Och varför denna koppling till romersk mytologi?


Mina tankar:
Det här är den andra boken i kriminalserien om benexperten Ruth Galloway och polisen Harry Nelson och den är minst lika fängslande som den första (Som recenseras här). Trots att det går i ett ganska lugnt tempo är jag fast från början till slut. Jag vill inte pausa för att göra så triviala saker som att duscha, gå till jobbet eller sova, jag måste ju få VETA. Griffiths är fenomenal på att måla upp miljöer och människor så att man är där, mitt i handlingen. Hon har en förmåga att plocka fram små detaljer som skapar helheten, om ni förstår vad jag menar.

Allt fokus i berättandet ligger inte på att lösa kriminalgåtan utan relationerna karaktärerna emellan är också en viktig del av handlingen och jag tror Griffiths har fått till den perfekta blandningen av känslor och dramatik. 

Något som stör mig lite i boken är att Ruth inte påverkas mer av vad som händer henne och tar det mer försiktigt. Men det är lite "Morden i Midsomer" över hela stämningen, så man förlåter det. Man läser inte för att få en så realistisk presentation av verkligheten som möjligt utan för att få en mysdeckare. Perfekt höstläsning under en filt i soffan med en kopp te.

Många gånger tycker jag att inläsare på  engelska gör ett bättre jobb än de på svenska, men en stor eloge till Angela Kovacs som kanske inte är så dramatisk men väldigt behaglig att lyssna på och det passar utmärkt till den här boken.

Summering:
Härlig mysdeckare
Rekommenderas till:

Perfekt som höstläsning!
Betyg: 3,5/5

Går att köpa som e-bok på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar