tisdag 8 augusti 2017

Veckans topplista - Frankrike

Johannas Deckarhörna har veckans topplista där man varje vecka skall lista fem böcker under ett specifikt tema. Denna veckan är temat Frankrike.

Jag kommer ta upp böcker som utspelar sig i Frankrike, men idag blir det bara fyra böcker, då jag fått hjärnsläpp och inte kommer på en enda till läsvärd bok (som jag läst) som utspelar sig där. Lär komma på massor när jag väl postat skulle jag tro...

De böcker jag nedan rekommenderar behöver nödvändigtvis inte utspela sig helt i Frankrike, men någon del av boken gör det. Här blir det kärlekromaner, så håll till godo.

1. Belle av Lesley Pearse. Belle har levt på en bordell hela sitt liv. Trots detta har hon haft en väldigt skyddad uppväxt med en mamma och många kvinnor som tagit hand om henne. Men en dag råkar Belle se när en av de prostituerade mördas av en kund och tillvaron förändras på ett ögonblick. För att hon inte ska kunna skvallra förs Belle bort av mördaren och säljs till en bordell i New Orleans. Där börjar sedan den långa vägen tillbaka. Hur ska hon kunna rymma från sin nya arbetsplats? Hur ska hon kunna ta sig hela vägen hem till England och alla vännerna igen? Och kommer hennes ungdomskärlek vilja träffa henne efter allt hon har gått igenom?

Jag kommer ihåg den som lättläst och gripande med ett romantiskt skimmer över sig.

2. Belles löfte av Lesley Pearse. När första världskriget bryter ut tar Belle Reillys man Jimmy värvning och blir placerad vid de farliga utposterna i norra Frankrike. Belle inser att hon inte kan stanna hemma i England och se på när så många män offrar sina liv så hon blir ambulansförare för Röda korset och hamnar även hon i Frankrike. En tragisk händelse gör att hon möter Etienne en man ur hennes förflutna som hon aldrig lyckats glömma och plötsligt ställs allt Belle tidigare levt för på ända … Sliten mellan förbjuden passion, kärlek och lojaliteter hamnar Belle i en omöjlig situation. Belles löfte är uppföljaren till den populära historiska romanen Belle.

Har man läst ettan vill man mer om Belle. Fortfarande romantiskt skimmer  och lättläst.

3. Jacqueline Briskin Det nakna hjärtat Ann och Gilberte är två flickor i andra världskrigets Paris. De lär känna varandra och blir vänner. Gilberte hamnar i fängelse och Ann tvingas att fly. Men deras vägar kommer att mötas igen. En bok om vänskap, kärlek och hämd.

Den här boken plockade jag ut min älskade mors bokhylla som ungdom, men läste nyligen om den. Precis som böckerna ovan är den full av kärleksfloff och dramatik. Lättläst är den också även om jag inte gillade lika mycket nu som när jag ung. 

4. Stephanie Perkins Anna och den franska kyssen 
Anna har ett lyckligt liv i Atlanta. Hon har en lojal bästa kompis och är kär i sin arbetskamrat på biografen, som just har börjat återgälda hennes känslor.Därför blir hon inte alls förtjust när hennes pappa bestämmer sig för att skicka i väg henne till Paris för att hon ska gå sitt sista skolår där. Men trots att hon inte kan ett ord franska lär Anna känna en del coola nya personer, inklusive den snygge Étienne St. Clair, som snabbt blir hennes bästa vän.


Lite smågullig om tonårskärlek. Men en sak störde mig genom hela boken. De flörtar med varandra trots att de redan är upptagna, INTE ok! 

22 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Anna och den franska kyssen finns på min lista också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja efter den typen är det många som läst.

      Radera
  3. Hm, jag har inte läst någon av de du nämner, men tips är aldrig fel ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju därför man inte kan låta bli att kolla runt vad alla skrivit om.

      Radera
  4. Anna och den franska kyssen är med på min lista, väldigt romantisk och söt berättelse även om jag också kunde bli irriterad på huvudkaraktärerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt perfekt är den inte, men lite gullig.

      Radera
  5. Har inte läst någon av dessa och den enda jag egentligen har hört talas om är Perkins bok.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon av dessa men jag tror att jag läst något av Jacqueline Briskin för många år sedan och som stod i min mammas bokhylla :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där kan man hitta mycket, i mammas bokhylla alltså.🙂

      Radera
  7. Jag ogillade faktiskt också den saken fast jag annars gillade Anna och den franska kyssen..

    SvaraRadera
  8. Anna och den franska kyssen är den enda som jag läst. Den är jättetrevlig. Har läst någon bok av Jacqueline Briskin för länge sedan. Kommer dock inte ihåg vilken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte lätt att komma ihåg allt man läst.

      Radera
  9. Anna och den franska kyssen har jag läst. De andra tre var nya för mig så tack för tipsen!

    SvaraRadera
  10. Åh, jag hade helt missat att Belle fått en uppföljare. Den måste jag ju läsa! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lika bra som Belle, men ändå ett måste!🙂

      Radera
  11. idel okända titlar för mig. känner igen författarnamnen i alla fall. tack för tips!

    SvaraRadera