lördag 3 juni 2017

Böcker jag (troligtvis) aldrig kommer läsa

Det senaste har jag funderat en del över min läsning och hur jag måste börja prioritera bättre när det gäller böcker jag faktiskt vill läsa. Jag måste tillåta mig själv att inte fortsätta en bokserie om jag inte känner mig tillräckligt investerad i handlingen/karaktärerna. Jag måste kunna få känna att jag inte är tillräckligt intresserad, trots att en bok fått goda recensioner. Helt enkelt måste jag lära känna mitt eget läsintresse bättre. För trots allt, finns det ju så mycket därute som jag vill läsa, att de böcker som jag känner att jag kanske vill läsa, måste stå tillbaka om jag inte skall drunkna i TBR-högar så att jag blir stressad och tappar sugen.

Mitt under dessa tankar och funderingar såg jag en "Books I'll (probably) never read"-tag på Booktube. (originalet är gjort av littlespider9) Denna tag kändes helt rätt att göra. Jag har själv översatt frågorna från engelska till svenska.

1. En väldigt hypad bok som jag inte är intresserad av att läsa.
Alla tycker den är bra, men den lockar mig inte det minsta. Boken jag tänker på är Illuminae av Amie Kaufman och Jay Kristoff. Den skall vara en sci-fi, skriven på ett originellt sätt, med olika loggutdrag och småtexter. Men nej tack, det lockar mig inte.

2. En bokserie som jag inte kommer att fortsätta med.
Röd drottning av Victoria Aveyard, vilket är synd för det är väldigt snygga böcker. Eller hur!?! Jag har bara läst första boken, men den kändes väldigt likt många andra dystopier, så jag tappade intresset.

3. En klassiker som jag inte är intresserad av att läsa.
Hur många är inte det... Det är snarare att jag får leta klassiker jag vill eller tycker att jag kanske borde komma igenom. Men jag kan ju nämna tre exempel som jag inte kommer läsa något av: Dostojevskij, Hemmingway, August Strindberg, listan kunde göras så mycket längre.

4. En genre jag aldrig läser.
Biografier läser jag inte, de intresserar mig inte, de är för verkliga. Jag vill ha overkligheter i mina böcker.

5. En bok i min hylla som jag troligtvis aldrig kommer att läsa.
Vassa föremål av Gillian Flynn.

Gone Girl var inget för mig och tänker att Vassa föremål befinner sig i samma genre. Köpte boken på en bokrea innan jag läst Gone Girl och tänkte att den är nog bra. Nu står den bara och tar plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar