fredag 26 maj 2017

Frågor och svar

Jag fick lite frågor via bloggens mail, om hur jag tänker om bloggandet om böcker. Jag tyckte de var ganska intressanta och kände att jag faktiskt kunde lägga upp svaren på här på bloggen. Hade dessutom varit intressant att veta hur andra skulle svarat.


Hur väljer du de verk du recenserar?

Jag försöker skriva något om varje bok jag läser, förutom faktaböcker och kurslitteratur. Så det blir helt enkelt de böcker jag är intresserad av just för tillfället. Mest handlar det om ungdomsböcker och Fantasy, men det blir även andra böcker som har fångat mitt intresse på ett eller annat sätt.

Vilken målgrupp har du i åtanke när du recenserar?

Jag har ingen speciell genomtänkt tanke när det gäller målgrupp, utan från början startade jag faktiskt bloggen för min egen skull, som ett kul sätt att hålla koll på vad jag läser och för att komma ihåg vad jag tyckte och tänkte om de böckerna. Det stämmer fortfarande, men jag tycker det är roligt att se att andra är intresserade av vad jag skriver och utvecklar lite mer än jag gjorde i början. Sen skulle jag väl önska att jag inspirerade någon, och då framförallt unga, att läsa någon av de böcker jag läst. 

Vilka genrer föredrar du att recensera, och varför?

Eftersom jag föredrar att läsa ungdomsböcker och fantasy, så är det dem jag brinner för mest, vilket innebär att det oftast är de recensioner som är roligast att skriva. 

Läser du andra bokbloggar, i så fall vilka?

Jag har en del svenska bokbloggare som jag följer lite lätt, men inte slaviskt. De är länkade på min blogg. Sen går jag in på bokbloggar.nu emellanåt för att se om det finns några rubriker som lockar. 
Jag följer även en del engelsktalande på booktube för att få tips på vad kan läsa. De jag följer mest där är "Hailey in bookland" (från Canada) "Benjaminoftomes" (England) "PeruseProject" (USA) "Thoughts on Tomes" (USA?) och "Jessethereader" (USA)

Vilka bokrecensioner som görs av t.ex SvD, DN, Sydsvenskan etc. läser du?

Kan inte påstå att jag läser några recensioner av "riktiga" kritiker. Ibland har jag turen att få på TVn när någon bokrecensent är med på ettans morgonprogram eller på god kväll och då lyssnar jag gärna, men det är inget jag söker upp.

Vad anser du att nätkritiker tillför litteraturkritiken som tidningsrecensenter inte gör?

Jag anser att det tillför bredd. Eftersom jag inte är ute efter litteratur som anses finare eller bättre utav "kännare" utan litteratur som passar min smak, kan jag helt enkelt leta upp bloggare eller booktubare som har liknande smak och få tips därifrån. Sen hittar jag mer tips på litteratur på engelska över nätet. Ungdomsböcker brukar dessutom, vad min erfarenhet är, inte vara med på många "finkritikers" listor.
Unga överlag får nog mer tips från bloggar och liknande, än från dagstidningar. Och så länge det sporrar till läsning av böcker är det bara positivt, tycker jag. 

Vad anser du vara hög resp. låg/populärlitteratur?

Jag är lärare, (men jobbar just nu på förskola) och läsning ligger mig varmt om hjärtat. Jag anser att kan man bara locka barn in i läsandet, spelar det inte så stor roll vad det är. Det kan vara Kalle Anka-pocket, Minecraft böcker, Hungerspelen, Chic-lit. o.s.v. Det spelar ingen roll vad som räknas som "bättre" böcker, bara man kommer in i läsandet värld. En dag kanske man läser något som andra anser som lite "finare" böcker, inte för att jag tycker det är nödvändigt. Man skall läsa det man är intresserad av, inte för att något anses bättre, det kan lätt ta död på läslusten.

Så kort sagt, jag tycker inte det finns någon hög resp. låglitteratur utan en massa olika litteratur för en massa olika sorters människor. Det man tycker om läser man och det man inte gillar kan man låta bli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar