lördag 20 maj 2017

Den vita katten, Holly Black

Titel: Den vita katten
Originaltitel: White Cat
Serie: Berörarna #1
Författare: Holly Black
Utgivningsår: 2010
Förlag: B Wahlströms
Sidor/tid: 307
Genre: urban fantasy, ungdom
Språk: Svenska

Läst som E-bok på Storytel


Handling:
Tänk om dina drömmar plötsligt kändes mer verkliga än dina minnen?
"Här är sanningen om mig, i stora drag: Jag dödade en tjej när jag var fjorton år gammal. Hon hette Lila, hon var min bästa vän och jag älskade henne. Jag dödade henne i alla fall." (Bokus)


Mina tankar:
Efter att ha läst en del lite tyngre böcker, ville jag något lättsmält, snabbläst och underhållande. Eftersom jag av erfarenhet vet att Holly Black brukar producera just sådana böcker gav jag mig i kast med den här boken. 

Det är ju naturligtvis inget mästerverk, men är man beredd på just de egenskaper jag beskrev ovan, så var den här boken perfekt. Jag flög igenom den på några timmar och eftersom jag ligger hemma och är sjuk är jag övertygad om att bok två och tre i triologin kommer vara utlästa rätt snart också. 

Vi får inga djuplodande karaktärer eller magnifika världsbyggen, utan ren och skär ytlig underhållning, med lagom spänning och mystik. En sån där bok som är rolig att läsa, men som inte kommer ge något bestående intryck. 

Summering: Lättläst, lagom spännande bok som kommer glömmas av inom en månad.

Rekommenderas till:

Någon som vill fördriva tiden med något lättsmält.

Betyg: 3,5/5

Går att köpa som E-bok på cdon.com  Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar