onsdag 12 april 2017

Markus av Trolyrien, Joseph A. Davis

Titel: Markus av Trolyrien
Originaltitel: Markus av Trolyrien
Serie: ?
Författare: Joseph A. Davis
Utgivningsår: 2016
Förlag: Pärlan förlag
Sidor/tid: 385 s.
Genre: ungdomsfantasy, 12-15 år
Språk: Svenska
Recensionsexemplar! Tack!



Handling:
När Markus blir kidnappad av den vackra, men egendomliga kvinnan Diomeda ligger han på sjukhus efter en skidolycka. Hon påstår att han är Valariens försvunne prins. I nästa nu befinner han sig i en ny, märklig värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktigt artig hälsning medför några salivfläckar på tunikan. Valariens kultur är ny och främmande och Markus har ett tungt ansvar som landets motvillige prins och beskyddare. Det är ingen lätt uppgift, särskilt inte med de skräckinjagande monstren som håller på att invadera. Tillsammans med Diomeda ger sig Markus ut på jakt efter den legendariske kung Josuas talismaner, som kanske - om de gamla sagorna stämmer - är deras enda hopp. (Bokus)

Mina tankar:
Författaren till den här boken har förut skrivit på engelska och detta skall vara hans första bok på svenska om jag förstått rätt. Mer om Joseph A. Davis finns att läsa på https://josephdavissite.wordpress.com

Det här en fantasybok där det mesta, enligt oss människors, är ganska galet. Här finns som brukligt är, kungar och hov, krig och så en hel monstervärld som hotar. I den här till synes helt vanliga fantasyvärld är höjden av artighet en rejäl spottloska rakt på den du vill visa respekt (äckelvarning). Råkar man vara av hög ställning i samhället, syns det tydligt eftersom man då är täkt av andras saliv. Gräset är blått, trädens "frukter" är  kläder och skall man bada sig ren gör man det tillsammans med små fiskar som äter bort all smuts från kroppen och sedan får man äta upp samma fiskar under nästa måltid (äckelvarning igen) Ja ni förstår att miljön man skall leva in sig i ibland blir en utmaning för hjärnan. Men å andra sidan är det lätt att leva sig in i Markus förvirring när han kommer till detta konstiga land.

Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att komma in i boken från början. Det blev för mycket fokus på spottloskor och klädesträd och andra konstigheter. Men när jag väl kommit över den biten och lärde känna karaktärerna så rycktes jag med i handlingen, då det är en riktigt actionfylld läsning med många intressanta vändningar. "Konstigheterna" störde rytmen i min läsning en del, det blev liksom för mycket för mig och jag hade svårt att leva mig in i just de bitarna. Å andra sidan kan jag tänka mig att det är just detta som kan locka målgrupper runt 9-12 år till att börja läsa, eftersom det är så galet.

Det jag gillade mest var persongalleriet och de kluriga vändningar som jag var helt oförberedd på. Det fanns en röd tråd genom hela boken och inget blev hängande i luften. Boken slutar på ett sådant sätt att man skulle kunna tro att det kan komma fler böcker om Markus från Trolyrien (som människovärlden kallas), hittar dock inga uppgifter om det, så vi får vänta och se.

Från författaren har jag nu fått reda på att det kommer en uppföljare till hösten med titeln "Verarnas drottning".

En spännande bok med härliga vändningar och galenskaper.

Rekommenderas till:

Sugen på spännande fantasy med galna detaljer?

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar