onsdag 14 september 2016

Vilse, Karina Berg Johansson

Titel: Vilse
Originaltitel: Vilse
Författare: Karina Berg Johansson
Utgivningsår: 2016
Förlag: B/Wahlströms
Sidor/tid: 4 timmar 26 minuter
Genre: Thriller, ungdomsböcker
Språk: Svenska





Lyssnat på Storytel
Uppläsare: Anders Blentare



Handling i korthet:
Ett gäng ungdomar skall på konfirmationsläger i fjällen. Efter ett tag kommer några av ungdomarna ifrån gruppen, de går vilse ute i ödemarken. Som om det inte vore illa nog, lurar andra faror än de väntat sig.

Mina tankar:
Vilse är Karina Berg Johanssons tredje ungdomsroman. Framsidan lockar med sin blodröda färg och lovar spänning. Jag kan dra paralleller från boken till boken Flugornas herre, filmen jag vet vad du gjorde förra sommaren och Tvprogrammet Robinsson. En salig blandning av överlevnad, förutsägbarhet och grupptryck.

Redan från början skapas obehagliga vibbar. Den här är berättat på ett sådant sätt att man får delar av ett pussel, små hintar om vad som hänt olika karaktärer, och dessa hjälper till att skapa en spännande ovisshet hos mig som läsare. Men problemet är att jag känner mig lite snuvad på konfekten, för jag får aldrig hela historien. Hur bra min fantasi än är, hade jag faktiskt velat ha lite mer fakta för att verkligen lära känna karaktärerna. Nu blir de mest stereotyper utan djup.

Jag stör mig också på flera av dessa ungdomars förhållande till sex, det har fått alldeles för stor plats och tillför inte något till historien. Annars är gruppdynamiken en del av spänningen. De är verkligen inte schyssta mot varandra och kör med härskartekniker och spelar ut varandra istället för att sammarbeta mot en lösning. Sen den här okända berättarrösten gör det hela till en helt okej Thrillerläsning. Det finns dessutom fyra berättarröster till, vilket egentligen inte är något problem, då jag snabbt urskiljer vem som är vem. Det som förvånar mig är nog att två karaktärer i gruppen inte får några egna röster. Om man ändå skall ha så många, varför inte alla i gruppen?

En enkel och spännande bok som kunde varit riktigt bra om jag hade fått lite mer. Lite mer bakgrund och förståelse för vad som händer och varför det händer.

Rekommenderas till:
Är man sugen på en snabbläst bok som är lite spännande...

Betyg: 2,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar