söndag 21 augusti 2016

The Beauty of Darkness, Mary E Pearson

Titel: The Beauty of Darkness
Originaltitel: The Beauty of Darkness
Författare: Mary E Pearson
Utgivningsår: 2016
Förlag: Henry Holt and Company LLC
Sidor/tid: 679
Genre: Ya, Fantasy
Språk: Engelska









Handling i korthet:
Lia och Rafe lyckades fly ut ur landet Venda, men de är i dåligt skick. De behöver nu ta sig igenom ödemarken Cam Lanteux,  för att varna sina hemländer för det hot som Komizaren rustat upp i Venda.

Mina tankar:
Detta är den tredje och sista boken i the Remnant Chronicles. I The Kiss of Deception (2014) och The Heart of Betrayal (2015) får vi följa Lia, Prinsessan av Morrighan som rymmer från sitt arrangerade bröllop med Prinsen av Dalbreck. Hon slår sig ner i en kuststad och jobbar i ett värdshus. Där träffar hon Rafe och Kaden som precis som hon själv, utger sig för att vara något de inte är. Tillsammans  upplever de svek, förväxlingar och kärlek i de äventyr som faktiskt verkar vara förutsagda av någon för länge, länge sedan. De lever på en kontinent där tre länder kämpar om makten och resurserna. Morrighan och Dalbreck har det ganska bra, medans Venda lever under hårdare villkor. De från Venda kallas barbarer och de har inget högt värde. Vendas små förutsättningar till ett behagligt liv gör att det finns en bra grogrund för missnöje och habegär gentemot grannländerna. Hotet från Venda växer alltså, vilket tvingade fram det arrangerade giftemålet.

Det här är en av mina absoluta favoritserier och karaktärerna har levt med mig sedan första gången jag läste bok ett. Nu när sista boken kom ut var förväntningarna skyhöga och nyfikenheten på vad som skulle hända enorm. Att gå med så höga förväntningar in i en bok, brukar inte vara något positivt, man blir lätt besviken. Denna avslutande bok är inte riktigt lika bra som de två första böckerna. Inte lika oförutsägbar, inte lika kittlade i relationerna, och intrigerna är inte riktigt lika bra gjorda. Upplösningen kommer inte som någon direkt överraskning och gör mig både nöjd och besviken. Jag hade förväntat mig ett avslut av mer episka proportioner.

Men boken är bra, väldigt bra till och med, och jag är så nöjd med den här trilogin, där faktiskt bok två är den som är allra bäst. Jag var tvungen att lägga ifrån mig boken för att inte plöja igenom den alltför snabbt. Jag ville verkligen inte att det skulle ta slut. Mary E Pearson är fantastisk på att hålla mig som läsare på tå hela tiden, världsbyggandet, tvisterna, historien, griper tag och behåller sitt grepp från början till slut. Allt är dock inte guld och gröna skogar hela tiden, ibland blir jag så frustrerad på karaktärerna att jag vill slänga boken tvärs över rummet, för att sedan snabbt rusa fram och plocka upp boken för att jag måste se hur det hela utvecklas.

Karaktärerna förändras överlag till sämre versioner av sig själva, vilket kan ha en hel del att göra med de upplevelser de har fått gå igenom. Min favoritkaraktär, Kaden, får dessutom mindre utrymme än vad han hade i bok två, vilket var lite tråkigt, eller snarare, den största besvikelsen med denna boken. Han har varit en så spännande och komplex person, att det blir väldigt tomt efter honom här, trots att han är med. Själva upplösningen är ett fullskaligt krig, vilket inte var svårt att förutspå och detta tycker jag oftast inte är så kul att läsa om. Slutet lämnar mig nöjd, fast utan wow-känsla.

Trilogin som helhet är fantastisk! Vacker att titta på, underhållande att läsa, med många känslomässiga berg och dalbanor. Det är som att sugas in i ett annat land och lära känna nya platser och människor som stannar kvar hos mig trots att jag stängt igen boken. Det är precis så som jag vill att läsning skall vara.

Uppdatering 25/11-18:
Efter att ha läst denna boken igen måste jag erkänna att mina åsikter ändrats lite. Boken är suverän! Först gav jag boken 4,5/5 men den är helt klart värd 5/5 Helt fantastisk serie! En av de bästa! Jag vill läsa den igen!

Rekommenderas till:
Alla som vill ha en fantastisk läsning! Börja med bok ett och två först bara!

Betyg: 5/5

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar