lördag 6 augusti 2016

Dödssynden, Harper Lee

Titel: Dödssynden
Originaltitel: To Kill a Mockingbird
Författare: Harper Lee
Utgivningsår: 1960 (2016)
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Sidor/tid: 285
Genre: Klassiker 
Språk: Svenska









Handling i korthet:
"En barndomsskildring om rasism och fördomsfullhet i Alabama.
Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin. Scout ser den lilla staden med sina invånare för vad den är och hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss slipper undan." (Bokus)

Mina tankar:
"Harper Lee (1926-2016) växte upp i Monroeville i Alabama. När Dödssynden (To Kill a Mockingbird) kom ut 1960 i USA var det en händelse som väckte stor uppmärksamhet och boken tilldelades Pulitzerpriset. 2015 kom Ställ ut en väktare - Harper Lees första roman på över femtio år och den andra någonsin som ges ut. Den skrevs innan Dödssynden men utspelar sig kronologiskt sett efter händelserna i debutboken." (Bokus)

Jag kan förstå att den här boken väckte uppmärksamhet när den kom ut. Det sorgliga är ju att världen inte är mycket annorlunda idag. Rädsla skapar fördomar och så kommer det nog alltid att vara i den här världen. Men att läsa en sån här bok, dessutom ur en ung flickas pespektiv om dömande människor, skapar upprörda känslor och får mig att fundera över mina egna fördomar. Vilket är ganska nyttigt.

Boken skildrar Amerikanska södern under 1930-talet. På baksidan står det att den handlar om att en ung svart man blir anklagad för våldtäkt och att hans chanser till en rättvis rättegång är liten. Men den handlar om så mycket mer. Fokus ligger mer på familjen Finch och barnens liv, synsätt och funderingar över fördomar. Hur svårt det kan vara att leva bland dessa starka fördomar och bryta dem, vara av en annan åsikt, stå upp för det man tror är rätt. Jag tycker känslan i boken är ungefär samma som "Niceville".  Lugn i tempot i söderns miljö, med viktiga frågor som behandlas. Det är inte alls den dramatik jag trodde det skulle vara.

Boken är skriven på ett lite, gammaldags sätt, med ord som tex hädanfärd och trevnad, som hjälper till att skapa en stämning i boken av en annan tid.
Allt som allt en helt okej bok som jag är glad att jag läst.

Rekommenderas till:
Gillade man tex Niceville, kan det här vara något att läsa. En historia i lugnt tempo som får en att tänka till.

Betyg: 3,5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Den här har jag väntades i hyllan, köpte den på årets bokrea och ser fram emot att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig läsning! Det känns som en sån där bok man måste ha läst.😊

      Radera