tisdag 21 juni 2016

Spiderwick-Vättar i väggen, Toni DiTerlizzi & Holly Black


Titel: Spiderwick-Vättar i väggen
Originaltitel: The Field Guide
Författare: Toni DiTerlizzi & Holly Black
Utgivningsår: 2003
Förlag: rabén&sjögren
Sidor/tid: 107
Genre: Fantasy för barn
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Syskonen Mallory, Jared och Simon Grace tvingas att flytta in i en gammal släktings kråkslott. De hör mystiska prassel i väggarna, hittar ett konstigt bo och råkar ut för mystiska händelser. Någon/något måste bo i huset. När de letar, hittar de en gammal väldigt annorlunda fälthandbok.

Mina tankar:
Holly Black har skrivit flera böcker, både för barn och ungdomar. Bland annat är hon medförfattare till Magisteriumserien ihop med Cassandra Clare (författaren till bla The Mortal Instrument & The Infernal Devices)
Toni DiTerlizzi har bland annat skrivit böckerna om Jakten på Wondla, men även illustrerat böcker.

Böckerna om Spiderwick är skrivna för barn i ålderna 6-9 år och jag har egentligen köpt de här böckerna till mina barn. Eftersom de ännu inte läst dem tänkte jag att om jag läser de här, är det lättare för mig att locka barnen att läsa dem. Jag hade alltså inga direkta förväntningar alls.

Med detta sagt måste jag erkänna att jag blev positivt överraskad. Det är en klassisk "flytta in i otäckt hus, där det händer läskiga saker"-historia. Men den är bra skriven och inte alltför förenklad. På de få sidor boken är får man ändå en känsla för karaktärerna och deras liv. Spänningen byggs upp och kommer till en upplösning, samtidigt som frågor kvarstår till nästa bok.

Historien hade lätt kunna vara utan bilder och fungerat i enbart text. Men bilderna är fina och kan nog få en nybliven läsare att inte känna att texten är alltför tung att ta sig igenom. De skapar dessutom en härlig stämning i all sin enkelhet. När jag läser får jag lite Narniavibbar, med gamla hu, forskande farbröder, gömda rum och oförklarliga händelser, fast i mycket förenklad form. Jag tyckte den här var riktigt bra.

Rekommenderas till:
De som söker bra spännande läsning för barn

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar