tisdag 21 juni 2016

Det nakna hjärtat, Jacqueline Briskin

Titel: Det nakna hjärtat
Originaltitel: The naked heart
Författare: Jacqueline Briskin
Utgivningsår: 1989
Förlag: Bokförlaget Viva
Sidor/tid: 452
Genre: Historisk Kärleksroman
Språk: Svenska
Omläsning








Handling i korthet:
Ann och Gilberte är två flickor i andra världskrigets Paris. De lär känna varandra och blir vänner. Gilberte hamnar i fängelse och Ann tvingas att fly. Men deras vägar kommer att mötas igen. En bok om vänskap, kärlek och hämd.

Mina tankar:
Den här boken plockade jag ur min kära mors bokhylla när jag var ungdom. Då blev jag helt hänförd av dramatiken och kärleken som utvecklades mellan sidorna. När jag nyligen såg en instagrambild där denna bok var med, blev jag sugen på att läsa den igen. Men det är ju lite riskabelt, då jag kanske inte tycker om samma saker nu som då.

Jacqueline dog 2014 men är känd för sina historiska kärleksromaner, tex För mycket av det goda (1985), och Kärlekens skördar (1991) Man kanske kan få intrycket att detta bara är en sliskig kärlekshistoria, men den har faktiskt lite mer substans än så. Det är en riktigt bra historia där vänskapen mellan de två kvinnorna ligger i fokus och komplikationerna som uppstår däremellan.

Det hela börjar i andra världskrigets Paris och fortsätter sedan i  USA efter kriget. Flickorna går från tonårsflickor till vuxna kvinnor, och i och med kriget har båda en hel del bagage med sig och hemska upplevelser som kräver hämnd. Gilberts kommer från fina släkter med pengar, hon är redan från början en ganska plågad person och blir inte bättre av att ha varit i klorna på nazisterna. Hon är osympatisk och högdragen karaktär, men skapar ändå en viss empati hos läsaren. Ann är Gilberts raka motsats, med sin glada naiva personlighet. Ibland är hon alldeles för snäll och godtrogen, och låter andra köra över henne. Tillsammans skapar dessa vänner en skön balans av mänsklighet och sårbarhet.

Det finns även två manliga karaktärer, Larry och Quent. Quent är Gilberts släkting och arvtagare till mycket pengar. Han jobbar för motståndsrörelsen i kriget vilket sätter honom i farliga situationer. En karaktär som väcker sympatier. Larry däremot, tar mycket plats och är skrytsam och lite svårare att tycka om.

Boken är lättläst och ger ett perspektiv på hur det var under andra världskriget. Men det är ändå en kärleksroman, där äkta kärlek övervinner allt. Jag tyckte kanske inte riktigt lika mycket om boken denna gången som mitt tonåriga jag, men det var ändå en riktigt bra läsning som jag rekommenderar om man kan få tag i boken, vill säga.

Rekommenderas till:
Vill man ha en känsloladdad historisk skildring, med kärlek, vänskap och svek, skall man välja den här.

Betyg: 4,5/5

Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar