tisdag 19 april 2016

Wedding Night (bröllopsnatten), Sophie Kinsella

Titel: Wedding Night
Originaltitel: Wedding Night
Författare: Sophie Kinsella
Utgivningsår: 2014
Förlag: 
Sidor/tid: ?/13 t 1 min 43 s
Genre: Feelgood, romantisk komedi
Språk: Engelska









Lyssnat på Storytel

Handling i korthet:
Lottie tror att hennes pojkvän kommer att fria till henne, när det sedan visar sig att han inte alls hade en tanke på det, gör hon slut. Av en händelse har hennes första riktiga pojkvän hört av sig och hon gifter sig snabbt med honom. De åker till grekland på smekmånad. Lotties syster Fliss är övertygad om att Lottie gjort något galet och tar till alla medel för att förstöra parets smekmånad.

Mina tankar:
Sophie Kinsella har skrivit en mängd humoristiska feelgoodromaner. Bland annat böckerna om en "shopaholick", som jag inte läst, men även underbara I've got you number (2013), Undomestic goddess (2006) och ungdomsboken Var är Audrey? (2015) och många fler som jag ännu inte läst.

De böcker jag läst/lyssnat på är fulla av dråpliga situationer och roliga karaktärer. Detta är den typ av böcker jag väljer när jag behöver något som är lätt att ta till sig och får mig att skratta emellanåt. Underbara böcker, men som kanske inte direkt fastnar i minnet. Jag väljer gärna att lyssna på dem på engelska, då inläsaren gör en hel del till historien med sitt brittiska uttal och hysteriska röst.

Den här boken är precis som de andra jag läst full av galna karaktärer som man skulle bli tokig av att umgås med, men de är hysteriskt roliga att läsa om. De gör fullständigt idiotiska val och ljuger för varandra så tungan svartnar. Ändå är de lite charmiga och har sina tydliga personligheter. Lottie lever i en drömvärld lik en romantisk komedi och är så orimligt naiv. Fliss är lite mer moderlig men samtidigt en kariärkvinna som försöker hålla ihop mitt i en katastrofal skilsmässa. Richard pojkvännen som inte hade någon tanke på att gå ner på knä och fria, stiger i graderna när man lär känna honom bättre. Sen har vi min favorit Lorcan, lugn eftertänksam och verkar vara en helt okej kille.

Vi får uppleva alltihop utifrån Lottie och Fliss perspektiv. Fliss är storasyster till Lottie och brukar få ta hand om spillrorna av sin syster när hennes förhållande tagit slut. Lottie brukar dessutom göra riktigt dåliga val vid dessa tillfällen, så systern är naturligtvis orolig. Det är när Lottie träffar Ben, som hon var ihop med som tonåring och gifter sig med honom som berättelsen tar fart. Förvecklingar, missförstånd, roliga kommentarer och ironi är några av ingredienserna som gör boken så underhållande.

Underhållande, lättläst och en bok jag kan rekommendera!

Rekommenderas till:
Perfekt som lätt sommarläsning tex.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar