torsdag 7 april 2016

Frozen Tides, Morgan Rhodes

Titel: Frozen Tides
Originaltitel: Frozen Tides
Författare: Morgan Rhodes
Utgivningsår: 2015
Förlag: Razorbill
Sidor/tid: 413
Genre: YA, Fantasy
Språk: Engelska








Handling:
Rebels, royals, and monsters wage war over the Mytican throne in the shocking fourth book of the Falling Kingdoms series, from New York Times bestselling author Morgan Rhodes.

CLEO: Reeling after a bloody showdown in Limeros ending with Amara’s abduction of the water crystal, and a vacancy in the Mytican throne, Princess Cleo must cast aside her feelings and look toward her kingdom with the eyes of a Queen.

MAGNUS: With the kingdom in chaos, Princess Lucia still missing and quite possibly in danger, and a shocking realization about Cleo, the steely prince is once again torn between love and duty, leaving him wondering whether he’s strong enough to rule his people.

LUCIA: The young sorcercess has had her vengeance after the cruel death of her first and only love. Heartbroken and unable to trust anyone, she allies with the awoken Fire god, who also seeks revenge.

JONAS: After escaping death by the skin of his teeth, the defeated rebel—along with a mysterious stranger–leader reunites with Princess Cleo, only to find himself a mere pawn in a dangerous hunt for the elusive Kindred.

KING GAIUS: Abandoned by Melenia and betrayed by his own children, Gaius flees Mytica and sails to Kraeshia, where he attempts to ally with the famously brutal emperor across the Silver Sea. (Goodreads)

Mina tankar:
Det händer extremt mycket i den här serien av böcker. Detta är den fjärde boken och det är nästan svårt att hålla isär vad som händer i vilken bok, då jag plöjt dem på taken. Första boken heter Falling Kingdoms (2012), andra heter Rebel Spring (2013) och tredje heter Gathering Darkness (2014).

Men karaktärerna fortsätter att utvecklas och förhållanden dem emellan utvecklas också. Fiender blir vänner och vänner blir fiender. Karaktärer dör fortfarande lika hänsynslöst och nya kommer till. Vi får bland annat mer insyn i det stora grannlandet i väster och makteliten där som är minst lika hänsynslösa som kungen över Mytica.

Alla är misstänksamma mot varandra då svek är vanligt förekommande, men det finns vissa ljuspunkter av mänsklighet i favoritkaraktärerna Cleo, Magnus och Jonas. Jag är lite kluven till alla olika synvinklar jag får boken i. Mina favoritkaraktärerna kapitel är jag djupt engagerad i och jag flyger igenom dem. Medans de andras inlägg ger en bredare bild av vad som händer, men jag tycker vissa är lite oengagerade då jag hellre vill veta vad som händer med de andra. Jag vill befinna mig i Limeros slott tillsammans med Magnus och Cleo hela tiden. Det händer dock så mycket ute i kungariket som jag ändå måste ha reda på... Åhhh.. Det är svårt det där.

Det börjar dra ihop sig ordentligt i slutet av den här boken, vilket antyder att nästa bok Crystal Storm, som kommer i december 2016, måste brisera i en händelsutveckling som överträffar det redan snabba tempot som jag blivit van vid i denna serien.

Denna bok var inte lika bra som bok tre, men jag kan inte annat än att rekommendera den här serien.

15/7 -17 Vid omläsning håller boken fortfarande och jag kan inte förstå att jag glömt så mycket. Denna är inte riktigt lika bra som sina föregångare, men det händer ändå saker som jag är väldigt nöjd med.

Rekommenderas till:
De som gillar lättläst Fantasy med högt tempo.

Betyg: 4/5

Går att köpa på (cdon.com, enbart e-bok) Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar