lördag 16 april 2016

Fjärilarnas Stad, Ingrid Remvall

Titel: Fjärilarnas stad
Originaltitel: Fjärilarnas stad
Författare: Ingrid Remvall
Utgivningsår: 2016
Förlag: Affront
Sidor/tid: 234
Genre: Dystopi, ungdom, science fiction
Språk: Svenska







Recensionsexemplar från affront

Handling i korthet:
Vega tillhör de fattiga, myrorna, som lever utanför staden och för att passa upp fjärilarna, de rika som lever inne i staden. Hon och hennes bästa vän gör det förbjudna och smiter in i staden och träffar eliten, där allt är lyx och flärd. Vega blir dock kidnappad och detta utlöser en rad händelser som vänder upp och ner på det mesta.

Mina tankar:
Ingrid Remvall har tidigare skrivit böckerna om Prismagalaxen (2014), ett rymdäventyr med Fantasyinslag. Men i år, 2016, har hon givit ut Fjärilarnas Stad, som jag nu läst. Jag älskar bokens utseende, det är så snyggt med sina vita och turkosa färger och lockade mig från första anblicken.

Vi formligen kastas in i handlingen i kapitel ett och sedan hålls tempot uppe boken igenom. Vi får träffa Vega som är huvudpersonen i boken, hon är en stark tjej som vågar gå emot normen och vågar stå för det hon tror på. Maxine är hennes bästa kompis som drar med henne in till staden första gången, hon är duktig på att fixa kläder som passar in inne hos fjärilarna. I staden möter de Hovet, överklassens överklass, de är AAI, alltså avancerad artificiell intelligens. Men de träffar också Fenix som är människa. Kärlek uppstår vid första ögonkastet, vilket känns konstigt, men får sin förklaring längre in i boken.

De här ungdomarna lever i ett dystopiskt samhälle med avancerad teknik och stora klasskillnader. Här finns "vanlig" AI, kloner, glamorösa uteställen, onda makthavare och forskare, sminkspray och känslokläder. Vissa delar påminner mig om Scott Westerfeldts Dystopi Uglies (2012) eller Ful på svenska. All framtidsteknik och utseendemanipulation som de inne i staden har tillgång till är fantasifullt beskrivet. Myrorna har visserligen också tillgång till viss teknik, men deras samhälle är ändå enklare och verkar påminna lite mer om vårt samhälle idag, förutom saker som tex huvudvärksplåster och holografer.

Berättarperspektivet växlar mellan Vega och Fenix, och boken är ganska kort med sina 234 sidor och går snabbt att läsa igenom. Jag kan tänka mig att den hade tjänat på att vara lite längre så att karaktärer och platser hade kunnat fördjupas. Jag kände att det var svårt att ta till mig karaktärerna och lära känna dem, allting hände så fort. Själva historien i sig är spännande och hade tvister som jag inte kunnat förutse.

Så...
Snygg bok, romantik och onda komplotter, definitivt en läsvärd bok.

Rekommenderas till:
De som är ute efter en snabbläst science fiction dystopi, med högt tempo.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar