fredag 18 mars 2016

Gone Girl, Gillian Flynn



Titel: Gone Girl
Originaltitel: Gone Girl
Författare: Gillian Flynn
Utgivningsår: 2012
Förlag: crown publishers
Sidor/tid: 555
Genre: declare, thriller
Språk: Engelska

Handling i korthet:
På Amys och Nick Dunnes femte bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. Ganska snart börjar bevisen hopa sig och peka ut Nick som skyldig till mord. Men är det så enkelt? Att mannen gjorde det?

Mina tankar:
I början får vi följa Nick i nutid, hur han upplever allt som händer samtidigt som vi får del av Amys dagboksanteckningar från tidigare. Ett smart och snyggt upplägg. Man märker snart att allt inte är som det ser ut och att inget kommer bli som man tror. Nick gillar jag till en början, men hans karaktärsutveckling är väl inte den bästa. Amy får jag ingen riktig kontakt med alls, hon är en riktig bortskämd rikemansdotter från början till slut. Jag var konstant irriterad på karaktärerna och de gjorde mig på dåligt humör.

De börjar i New York med karriärer och uteliv och slutar i en fattigare del av USA vid missippifloden, med inskränkta småstadsbor och fördömande hemmafruar. Det hela känns väldigt amerikanskt och det blir lite för mycket för mig. Hela boken blir för mycket, för mycket babbel, för mycket otrevliga människor, för mycket allt.

När jag började läsa denna visste jag att allt inte var som det såg ut, så det var inte så svårt att gissa vad som skulle hända. Jag tycker inte om att läsa om att folk behandlar varandra illa, när det blir för verkligt, så jag gillar faktiskt inte den här boken så mycket. Den är för mörk. Själva thriller genren över huvud taget är oftast inget för mig, så det är ju ingen överraskning. Den var okej, men lämnar en obehagskänsla som eftersmak och jag gillar inte det. Jag får se om jag ens vill se filmen som jag inte velat se innan jag läst boken. Nu lämnar jag denna och ser fram att börja på en ny bok.

Rekommenderas till:
De som hittar sig i psykologiska thrillers och äktenskap när de är som sämst.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar