tisdag 5 januari 2016

En kort sammanfattning av bokåret 2015

Mitt bokår enligt goodreads


Böcker lästa: 78 st (jag och goodreads är inte riktigt överens)
På svenska: 42 st
På engelska: 36 st

Betyg satta
1: 0 st
1,5: 0 st
2: 5 st
2,5: 2 st
3: 9 st
3,5: 9 st
4: 29 st
4,5: 2 st
5: 22 st

Kaosutmaningen: Var rolig, och jag hoppas det kommer en för 2016 också. Den klarades av långt innan året var slut. (Jag hittade en!)
Goodreads läsutmaning: Mitt mål var att läsa 60 böcker, så det klarade jag ju med råge. Nästa års mål är sätt till 70, får se hur det går.

Författare jag läst mest av under året: 
Jennifer L. Armentrout: 5 st
Julie Kagawa: 4 st
Sarah J. Maas 4 st

Årets bästa:
"The Remnant Chronicles" av Mary E. Pearson
"Korpringarna" av Siri Pettersen
"LUX-serien" av Jennifer L. Armentrout
"Talon" och "Rogue" av Julie Kagawa

Årets mest oväntade:
Var böckerna jag fick av författarna Susanne Trydal och Anna Jakobsson Lund. När jag startade bloggen och instagramkontot våren 20115 var det för att kunna hålla koll på vad jag läser, vad de böckerna handlar om och vad jag tycker om dem. Aldrig hade jag trott att så många skulle läsa det jag skrev, och när jag fick recensionsexemplar av böcker var lyckan total. Dessutom fick jag en bok jag saknat i bokhyllan, "Smaragdgrön" av Kerstin Gier.
"Hallahem - staden under berget" av Susanne Trydal och Daniel Åhlin, är en helt underbar saga som bör läsas.
"Tredje principen" och "Aldrig ensamma" av Anna Jakobsson Lund, är spännande dystopiska böcker som rekommenderas varmt.

Årets huvudperson:
Många starka tjejer i ungdomsfantasyböcker har det blivit, vilket har varit underhållande. Hirka, Lia, Katy ("Odinsbarn", "The Kiss of Deception", "Lux-serien") är bara några.

Årets magplask:
Var ingen bok utan att jag blev utbränd och inte kunde läsa, bara lyssna en liten stund. Väldigt frustrerande och tråkigt och under hösten har det inte blivit så mycket böcker som jag kanske önskat. Storytel har varit min räddning.

Tankar inför 2016:
Jag måste tänka lite extra på hur jag sätter mina betyg. Är en bok verkligen värd en fyra, om jag några månader senare inte ens kommer ihåg vad den handlar om? Och varför ha en etta om jag inte använder den? Så... Se över mitt eget betygsystem helt enkelt.
Sen vill jag gå till biblioteket oftare... Och köpa fler bra böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar