onsdag 16 december 2015

Röta, Siri Pettersen



Titel: Röta
Originaltitel: Ravneringene 2: Råta
Författare: Siri Pettersen
Utgivningsår: 2014 (2015 Sverige)
Förlag: B.Wahlströms
Sidor: 525
Genre: Fantasy, Ya
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Hirka har gått genom stenarna och hamnat i människornas värld, en förvirrande och illaluktande värld på väg mot fördärv. Hon saknar Rime och världen hon är uppväxt i. Hon får hjälp av en människojägare och av en fiende. Hon börjar få reda på sanningen om var hon kommer ifrån och hon måste bestämma sig för vem hon vill vara.

Mina tankar: 
Precis som med föregångaren Odinsbarn, underskattade jag denna boken också. För hur skall man kunna följa upp en så stark första bok. Jag tänkte att det måste vara näst intill omöjligt, särskilt som Hirka nu skulle vara i vår vanliga värld, istället för i Ymslandet. Men än en gång bedrog jag mig. Denna boken följer tätt i spåren efter Odinsbarn och är minst lika bra. (Men framsidan är lika äcklig som Odinsbarn)

För det första så får vi fortfarande vara kvar och följa vad som händer i Ymslandet och med Rime. Där är det ju lite kaos efter allt de ställt till med. Helt plötsligt står de utan rådsal, Siare och Gud. Hela grunden för deras land har krakelerat och det är upp till Rime att styra, vilket inte är något han någonsin velat. Hans mycket äldre rådsmän är inte heller särskilt nöjda med arrangemanget. Samtidigt visar det sig att Hirka åkte i onödan, eftersom de blinda fortsätter att komma in i landet.

För det andra är Hirkas liv i människovärlden varken lätt eller händelselöst. Att få se vår värld genom hennes ögon, med ett språk hon inte förstår eller kan tala, med alla tekniska prylar som finns överallt och äpplen som aldrig ruttnar, trosor som inte korvar sig, är spännande och får mig att se på vår värld ur ett annat perspektiv. Både Hirka och Rime förändras och utvecklas som karaktärer. Det intressanta är att de inte alltid gör det på ett positivt sätt. De är inte rent goda eller onda och besluten de tar blir inte alltid så bra.

I den här boken presenteras också lösningarna på de frågor jag hade från förra boken, på ett mycket genomtänkt och spännande sätt. De blinda, visar sig även finnas i människornas värld. Dessa varelser som sätter skräck i Ymslandet, visar sig vara mer lika människor än Hirka trott och vi får lära känna dem mer i den här boken. Vi får också reda på vem/vad siaren är och vad röta faktiskt är. Ont och gott, rätt och fel ställs hela tiden mot varandra. Jag gillar att allt ifrågasätts och ställs på kant, och det hela blir en väldigt originell läsning. Mina känslor är överallt och inget blir som man tror.

Rekommenderas till:
De som gillar fantasy och spännande historier. Gillade man Odinsbarn, måste man bara fortsätta med Röta.

Betyg: 5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar