torsdag 26 november 2015

Odinsbarn, Siri Pettersen



Titel: Odinsbarn
Originaltitel: Ravneringene 1: Odinsbarn
Författare: Siri Pettersen
Utgivningsår: 2013 (svenska 2015)
Förlag: B Wahlströms
Sidor: 662
Genre: Fantasy
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Hirka växer upp som svanslös, vargen tog den när hon var liten, har hennes far berättat för henne. Men när hon är 15 år får hon reda på sanningen, hon har aldrig haft någon svans, hon är ett odinsbarn, någon som för med sig röta. Hennes liv förändras drastiskt och hon dras in i en maktkamp i ett land på väg mot krig.

Mina tankar:
Wow!!! Den här boken slog helt undan benen för mig. Jag hade inga höga förväntningar alls, då boken kändes lite hypad. Skall jag vara riktigt ärlig ser inte boken så lockande ut heller utan var snarare lite otäck med sin avhuggna svans, med synliga blodådror och hårstrån... Usch...
Men när den kom till Storytel, lade jag till den i bokhyllan och av en händelse satte jag på den och började lyssna och lyssna och lyssna. Jag kunde inte sluta och när jag var tvungen att ta en paus stannade tankarna kvar hos Hirka och Rime. Jag älskar när det händer, jag vill bli helt uppslukad av någon annans uppdiktade värld. Känna för karaktärerna och leva mig in i handlingen och släppa verkligheten en stund. Boken är tjock, vilket också kändes lite skrämmande från början, men den tog slut alltför fort ändå.

Handlingen tar fart från första sidan och man blir inkastad i en värld med regler och ord man inte förstår. Det är mycket information att ta in och namn och ord att få på rätt plats så det tar ett tag att få rätsida på saker och ting, men det gör ingenting. För kärleken till Hirka, som är huvudpersonen i boken, är direkt. Jag blir intresserad av hennes öde från allra första stund och jag läser med en förväntan och ett genuint engagemang. Hon är intressant därför att hon är annorlunda, hon har ju ingen svans i en värld där alla andra har det, men också för att hon är våghalsig och inte tvekar att göra det hon tycker är rätt.

Men det är inte bara Hirka som är en intressant karaktär, boken är full av spännande och färgstarka personer. Rime, som Hirka lekt med som barn och som nu valt en väg som inte uppskattas av hans mormor som sitter i det prestigefyllda rådet. Urd som är slug och har baktankar med allt han gör och många fler.

Författaren beskriver en helt egen värld, med eget styre, egna uttryck och eget folk. Språket och uttrycken skapar stämning i boken tillsammans med inslagen av nordisk mytologi och miljö. Jag blev så kär i boken att jag var tvungen att åka och köpa den och även dess fortsättning som heter "Röta". Boken är helt klart värd sin hype och jag får erkänna att denna är en ny favorit som jag inte hade räknat med.

Det enda jag har lite svårigheter med är siaren, den som alla litar till och som sägs styra. Vem tror folket att det är? En korp? En extra vis allsmäktig korp? Vad skulle skilja den från alla andra korpar?

Rekommenderas till:
De som gillar Fantasy med starka kvinnliga karaktärer och lite annorlunda infallsvinkel.

Betyg: 5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar