söndag 4 oktober 2015

Lost Voices, Sarah Porter

Lyssnat på Storytel

Titel: Lost Voices
Originaltitel: Lost Voices
Författare: Sarah Porter
Utgivningsår: 2011
Förlag: Houghton Mifflin Harcourt
Sidor: 291
Genre: Fantasy, Ya,
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Luce är en 14-årig tjej som varit med om mycket i sitt liv. Hennes föräldrar är båda döda. Sedan hennes far dog har hon fått bo hos sin farbror som dricker alldeles för mycket och tar ut sin ilska på Luce. En kväll när hennes farbror druckit för mycket börjar han slita i Luce kläder, när han inser vad han gjort, lämnar han Luce där ute på vägen. Hon vaknar upp förvirrad ute till havs, som sjöjungfru.

Mina tankar:
Jag har inte förut läst böcker om sjöjungfrur, förutom HC Andersens berättelse och Disneys version, så jag kände att denna kunde vara intressant att lyssna på.

Det är en ganska mörk historia, där flickor blir så illa behandlade att de släpper taget om sin mänsklighet och förvandlas till ondskefulla sjöjungfrur som hatar människor. De slever för att sänka skepp med hjälp av sina sångröster och se till så att människor drunknar.

Flickorna beter sig inte heller särskilt snällt mot varandra och gruppdynamiken är ganska spännande att följa, men det är många karaktärer som introduceras och det är ibland svårt att hänga med. Jag gillar att Luce kämpar för att behålla lite av sin mänsklighet och det känns lite konstigt att ingen annan verkar ifrågasätta deras handlingar, förutom Luce. Förutom själva relationerna mellan flickorna, som är ganska ytligt beskrivna, och en sjöjungfruns dagliga liv, kan jag inte se att boken har någon direkt handling. Jag undrar om denna boken bara la en grund för de nästkommande två böckerna.

Det här är ingen berättelse som sticker ut, men ändå blir jag på något sätt lite fängslad av historien och Luces utveckling som sjöjungfru, att jag har svårt att släppa ifrån mig Storytel. Men jag vet inte om jag kommer ge mig på resten av trilogin, iallafall inte på en gång.

Rekommenderas till:
De som gillar lite mörkare historier och de som tycker det är spännande att läsa om dynamiken i ett tjejgäng. Naturligtvis är den även för dem som lockas av sjöjungfrur.

Betyg: 3/5

Går att köpa på Cdon.comAdLibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar