tisdag 6 oktober 2015

Ja jag har mens, hurså?, Clara Henry

Lyssnat på Storytel

Titel: Ja jag har mens, hurså?
Originaltitel: Ja jag har mens, hurså?
Författare: Clara Henry
Utgivningsår: 2015
Förlag: Forum bokförlag och Bonnier audio
Sidor: ?
Genre: Hälsa, skönhet, samlevnad (står det på förlagets sida)
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Boken handlar om mens. Vad man som ung tjej eller kille kan undra över, när det handlar om mens och PMS. Framför allt kanske den riktar sig till de som inte fått mens än eller ganska nyligen fått.

Mina tankar:
Jag har alltid haft problem med PMS och mens och irriterats av att det inte riktigt är OK att tala om. Därför lockades jag av den här titeln, men var ändå lite nervös för att den skulle vara för tramsig.

Tyvärr måste jag säga att jag tyckte den var lite tramsig emellanåt. Massor av svärord blandades med en attityd som bara gör mig trött. Den där attityden som min dotter kan ha en dålig dag. Men så är förmodligen inte boken skriven för min åldersgrupp heller, utan kanske snarare för min dotters åldersgrupp.

Jag tycker att kunskap om mens och allt runt omkring är viktigt för BÅDE tjejer OCH killar. Trots att jag inte uppskattade tonen (emellanåt) som innehållet presenterades på tycker jag att det är bra att den finns. Kanske uppskattar den yngre generationen den ironiska och lite nonchalanta jargongen och lockas att läsa boken just därför och det vore ju positivt.

Något som jag tycker är lite konstigt och som jag bara inte kan låta bli att påpeka är att i boken irriterar sig författaren över hur "hemligt" det skall vara med alla mensskydd och att vätskan som används i bindreklamer är blå osv och jag kan inte annat än att hålla med. MEN... Varför är det då bara en ritad tampong på framsidan av boken? Varför inte en riktig? Eller en solfjäder av olika bindor i regnbågens färger... Bara undrar...

Kort sagt, en bra bok som tar bort pinsamhetsstämpeln kring något väldigt normalt och jag uppskattar de ämnen som tas upp. Men ibland blir jargongen det presenteras i lite väl tröttsam för mig.

Rekommenderas till:
De som snart skall få mens, har mens, känner någon som skall få mens eller har fått mens.


Betyg: 3,5/5

Går att köpa på cdon.com, AdLibris.com, bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar