onsdag 26 augusti 2015

The Heart of Betrayal, Mary E. Pearson



Titel: The Heart of Betrayal
Originaltitel: The Heart of Betrayal
Författare: Mary E. Pearson
Utgivningsår: 2015
Förlag: Henry Holt & Company
Sidor: 470
Genre: Fantasy, Ya
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Lia är fången i Venda. The Komizar bestämmer sig för att låta henne leva ett tag och utnyttja henne för att skaffa sig makt över sitt folk. Rafe är också där i egenskap av fånge, men det är ytterst få som vet hans riktiga identitet. Kaden slits mellan sin lojalitet gentemot The Komizar och Venda och sitt band till Lia. Rafe lovar Lia en utväg ur landet med hjälp av sina vänner, men de verkar inte dyka upp.

Mina tankar:
Mary E. Pearson är en mästare på att spinna trådarna i denna historia. Man tror man har grepp om vad som ska hända och då dyker det upp något som ändrar hela världsbilden. Gamla trådar som man trodde var oviktiga plockas upp och omkullkastade allt.

Det här är en helt fantastisk historia, en mycket värdig fortsättning till "The Kiss of Deception". Historien utvecklas och ett nytt land presenteras. Hela tiden lurar faror, lögner sprids och byggs på, samtidigt som lojaliteter testas. Allt är berättat på ett helt magnifikt sätt som gör att jag inte kan lägga boken ifrån mig, samtidigt som jag inte vill att det skall ta slut.

 Men tillslut tar boken slut och det är alldeles för lång tid kvar tills nästa bok skall komma ut. Varför börjar jag på serier där alla böcker inte kommit ut? Det blir en plåga att inte veta vad som händer med Kaden, Rafe och Lia.

Rekommenderas till:
De som älskar spänning och krånglig kärlek i fantastiska världar. Gillar man tex. Serien " De utvalda" av Kristin Cashore eller Sarah J. Maas böcker, kom er man att älska denna serien också. Men se till att lösa första boken först (The Kiss of Deception)

Uppdatering Juli 2018: Återigen har jag läst boken och varit fullständigt fångad. Definitivt en av mina favoritböcker. 5/5 gäller fortfarande.

Betyg: 5/5

Går att köpa på Cdon.comAdLibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar