måndag 31 augusti 2015

Cruel Beauty, Rosamund Hodge



Titel: Cruel Beauty
Originaltitel: Cruel Beauty
Författare: Rosamund Hodge
Utgivningsår: 2014
Förlag: Balzer + Bray
Sidor: 342
Genre: Fantasy, YA
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Nyx är bortlovad till den elaka härskaren över kungariket, tack vare att hennes pappa gjort en överenskommelse med honom. Hela livet har hon blivit tränad för att kunna döda sin blivande man. När hon blir 17 år gifter de sig och hon flyttar in i hans hus. Men han är inte riktigt som hon hade väntat sig och hon börjar känna sig dragen till honom.

Mina tankar:
Denna bok är baserad på sagan "Skönheten och Odjuret" och jag kan se vissa likheter. Magiska hus, en flicka som tvingas umgås med ett monster och börjar uppskatta hans sällskap. Men jag måste nog säga att jag gillar orginalhistorien bättre. Den här berättelsen var inget för mig.

Det finns liksom inga regler för den har världen och allting kan förändras och förändras ingen. Jag brukar tycka om när en historia är oförutsägbart, men jag vill ändå ha en viss struktur eller ett visst regelsystem som jag kan förhålla mig till. Jag känner inte att jag får det här. Det är grekiska mytologi och "hedniska" gudar och hus som förändras, personer som ingått överenskommelser och blivit lurade, regler som förändras och riter som inte förklaras osv.

Jag blir inte alls engagerad i den har boken eller personerna i den, utan får kämpa mig igenom den. Den vackra utsidan lockade mig och även referensen till " Skönheten och Odjuret", men jag är grymt besviken och går snabbt vidare till bättre böcker.

Rekommenderas till:
NJA... Jag vet inte om jag vill rekommendera denna till någon alls.

Betyg: 2/5

Går att köpa på cdon.comAdLibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar