lördag 8 augusti 2015

Amy & Rogers Epic Detour, Morgan Matson



Titel: Amy and Rogers Epic Detour
Originaltitel: Amy and Rogers Epic Detour
Författare: Morgan Matson
Utgivningsår: 2010
Förlag: Simon & schuster
Sidor: 343
Genre: YA
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Amys liv har förändrats drastiskt de senaste månaderna. Hennes pappa har dött, hennes tvillingbror har tvingats in på rehab och hennes mamma har flyttat från USAs västkust till östkusten. Nu när skolan slutat är Amy tvingad till en roadtrip genom hela USA med någon hon tydligen kände när hon var liten. Hon mår riktigt dåligt och är inte alls pigg på att sitta i en bil i flera dagar med en främmande kille.
Det blir så att de inte riktigt följer moderns för planerade rutt och upptäcker tillsammans USA och lär känna varandra men även andra intressanta människor.

Mina tankar:
Den här boken gör att jag blir sugen på att göra en egen roadtrip, och varför inte följa deras väg genom USA, det hade varit riktigt spännande. Jag kan tänlka mig att den här boken inspirerar många att dra ut på vägarna med specialkomponerade låtlistor, snacks och en bra vägkarta. Boken är bitvis som en scrapbok över deras resa med just låtlistor, foton, kvitton och lite anteckningar över staterna de krossar. I slutet av boken berättar författaren Morgan Matson att hon faktiskt själv har gjort den här resan och det är förmodligen därför hon klarar att göra den så levande.

Jag trodde att det skulle vara en kärlekshistoria som var bokens tema, men det var det inte. Klart det var lite kärlek i men fokus ligger mer på Amy och hur dåligt hon mår och har mått och hur hon under den här resan får hjälp att jobba sig ur det allra värsta.

Jag gillar den och jag hade svårt att släppa den för jag ville veta vart de hamnade och vad de upptäckte. Både Amy och Roger är lätta att tycka om och när boken är slut blir det lite tomt. Detta är en av de bättre gulliga ungdomsromaner jag läst och scrapbokinläggen gör mycket för det intrycket.

Rekommenderas till:
En bok jag rekommenderar till de som vill läsa en lättläst bok, som är lite så där säker och förutsägbar men ändå håller läsaren fast ända till slutet. Gillar man gulliga historier för ungdomar av tex Sarah Dessen eller "Fangirl" av Rainbow Rowell, gillar man definitivt denna.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.com, AdLibris.com, Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar