söndag 21 juni 2015

Starcrossed, Nemesis, Josephine Angelini



Titel: Starcrossed, Nemesis
Originaltitel: Goddess
Författare: Josephine Angelini
Utgivningsår: 2013
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 434

Handling i korthet:
Helena har råkat släppa ut gudarna från Olympen och krig och kaos väntar. Den enda som kan stoppa dem är Helena men hon måste först förstå vilka krafter hon har. Hon vet inte vem hon kan lita på och blir sviken av flera nära vänner. Boken byggs successivt upp mot det ofrånkomliga kriget.

Mina tankar:
Trots att jag nyligen läste ut bok nummer två hade jag lite problem att komma in i denna tredje bok. En ny karaktär presenterades väldigt tidigt och det tog ett tag innan jag fick in henne och hennes roll i historien. Annars var det en helt OK avslutning på en riktigt bra trilogi.
Hmmm... Vad säger det om en bok om det liksom bara är tomt i huvudet när jag skall försöka förklara vad jag tycker om handlingen. Vad var det som hände egentligen? Handlingen var väl kanske inte så jättedjup eller en stor överraskning, därav ingen 5 i betyg, men jag tyckte ändå om den. Men vad är det som gör att jag tycker så mycket om boken?
Jo, jag gillar Helena och sättet hon fungerar på. Hon är en "god" person, men ibland blir det lite tokigt ändå, och hon får kämpa med sig själv och utvecklas. Eftersom hon inte är uppfostrad som Ättling får hon hela tiden föröka lära sig hur grekiska mytologin fungerar och det blir en ganska lasgom takt för mig som läsare också då jag inte är så insatt i mytologins djupare delar. Hector, Lucas och Orion är tycker jag också mycket om. De är lojala, snälla och mänskliga, ja förutom superkrafterna då. Jag gillar deras relationer, att de är som en familj eller ett nära kompisgäng och försöker anstränga sig att göra rätt även när det är svårt. Det är inte utan att det känns lite tomt och ensamt nu när jag läst ut böckerna.

Betyg: 4 (betyg på hela serien: 5)

Går att köpa på: cdon.com, AdLibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar