onsdag 24 juni 2015

Drakarnas öde - Stjärnstenen, Jo Salmson


Titel: Drakarnas öde - Stjänstenen
Originaltitel: Drakarnas öde - Stjärnstenen
Författare: Jo Salmson
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 304
Genre: Fantasy (barn/ungdom)

Handling i korthet:
Nea skall göra sitt slutprov och om det visar sig att hon har Gåvan, som hennes pappa haft, kommer hon att bli stjärntolkarens lärling. Och visst ser hon, tydligt... Men någonting är fel. Stjärntolkaren kör ut henne och börjar förtala henne tills alla i staden är rädda för henne och hon tvingas ifrån sitt hem. Någonting står inte rätt till i landet.

Mina tankar:
Det märks att den här boken är skriven för barn, 9-12 åringar skulle jag gissa. Språket är enklare, texten större och historien fördjupas inte alltför mycket. Men det betyder inte att jag inte uppskattar läsningen. Tvärtom är det skönt med en snabb läsning där handlingen drivs framåt på ett behagligt sätt och det är sådär lite lagom spännande och oförutsägbart. Det är också skönt att som omväxling läsa om en tjej och kille som inte har ett romantiskt förhållningsätt gentemot varandra, men ändå har en skön kemi.
Är det något jag är lite besviken på så är det avsaknaden av drakar. Framsidan är ju helt fantastisk (!!!!!) med en majestätisk drake, så jag fick intrycket att boken  skulle handla om drakar och den heter ju Drakarnas öde. I boken talas och berättas det om drakar, eller snarare avsaknaden av dem, det handlar inte direkt om dem. I nästa bok kanske...

Betyg: 3,5/5

Går att köpa på cdon.com AdLibris.com Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar