söndag 10 maj 2015

Untold, Sarah Rees Brennan



Så det visade sig att jag inte behövde/kunde vänta på att resten av "The Lynburn Legacy"-triologin skulle ges ut på svenska. När jag var på biblioteket upptäckte jag att de hade köpt in tvåan och trean på engelska. Då var jag ju bara tvungen att låna dem och låta dem gå före i läsakön. Förväntningar på "Untold" var ganska höga, då jag älskade "Outtalat".

"Untold" tar vid där "Outtalat" slutade. Kami och Jareds band/ länk är bruten. Rob, Jareds morbror(?) vill och försöker få magikerna i "Sorry-in-the-Vale" att gå tillbaka till de gamla dagarnas lagar, då magikerna styrde och blodsoffer användes. Kami försöker göra allt för att stoppa detta samtidigt som hon åker känslomässig bergochdalbana med Jared.

Boken är bra, helt OK, men det är vissa saker som stör mig.
För det första luktar boken som stark billig parfym, för mig som är allergiker är detta mycket störande och jag undrar, varför luktar en bok så???
För det andra har jag svårt att komma in i boken i början. Jag får liksom inget flyt i läsningen. Om det beror på att jag bytt till engelska (brukar inte vara ett problem) eller för att rytmen i boken är lite "off" eller att jag bara är lite ofokuserad, vet jag inte.
För det tredje tycker jag att förhållandet mellan Kami och Jared är irriterande i början. Jag kan inte riktigt förstå och hänga med i deras attityder mot varandra, men denna irritation går över när de väl hittar tillbaka till ett mer balanserat förhållande.
När väl Kami och Jared har ordnat upp sitt förhållande lite, blir boken också mer lättläst och jag är mer fast. Naturligtvis slutar boken med en cliffhanger, så det är bara att fortsätta att läsa "Unmade". Hoppas den är lite bättre.

Gå att köpa på cdon.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar