fredag 29 maj 2015

Sätt mig i brand, Tahereh Mafi


Detta är den tredje och avslutande boken i "Shatter me"-triologin (Nr. 1 Rör mig inte och Nr. 2 Rädda mig inte) De två föregående böckerna läste jag förra året, men väntade med sista delen till den kom ut i pocket och det SNYGGA omslaget.

Det här är en riktigt, riktigt lättläst och bra triologi, med ett så fantastiskt och målande språk som jag faktiskt trott att jag skulle tycka låta överpresterande och pretentiöst. Men det är så målande, så gripande och jag blir kär i formuleringar och beskrivningar som jag aldrig blivit förut. Boken är full med små neonfärgade notisar, så att jag bara kan bläddra upp snabbt och läsa vissa favoritpassager. Som tex.

"Ord, tänker jag, är sådana oförutsägbara väsen.
Inga pistoler, inga svärd, inga arméer eller kungar kommer någonsin att bli mäktigare än en mening. Svärd kan skära och döda, men ord hugger och stannar kvar, borrar sig in i våra kroppar och blir lik som vi bär med oss in i framtiden medan vi rycker och sliter och misslyckas med att dra loss deras skelett från vårt kött.
Jag sväljer, hårt
ett
två
tre
och stålsätter mig för att svara dämpat. Försiktigt."

Jag som kan rynka på näsan åt dikter och poesi, inser att jag visst kan älska ett mer poetiskt språkbruk bara jag hittar rätt.
Iallafall... Böckerna handlar om Juliette. Juliette har blivit inlåst på en institution då hon kan döda bara genom att röra någons hud. Hon är rädd för sig själv och för sina egna krafter som hon inte kan hantera. Världen runtomkring är usel och militären med en överbefälhavare i spetsen har makten över landet. Militären i landet upptäcker Juliette och hennes förmåga och vill använda henne som ett vapen. Skall hon kämpa emot eller acceptera vad hon är? I grova drag är det första boken. 
I andra boken börjar det dra ihop sig till krig/revolution, då det finns en motståndsrörelse som vill kämpa emot. Juliette vet fortfarande inte riktigt vem hon är, eller vem hon kan vara.
I tredje och sista boken börjar det man trodde var självklart vändas upp och ner, även för Juliette, som nu börjar bli starkare och mer målmedveten.

Som sagt, otroligt bra, lättlästa böcker som inte är helt förutsägbara trots att de håller sig till samma revolutionstema som tex. Hungerspelen och Divergentböckerna. Kan vi bara titta på bilden nedan och konstatera att de är väldigt vackra böcker som drar uppmärksamhet till sig. (59 kr/st på cdon.com är ju värt att köpa bara för att titta på dem ;-) )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar