fredag 1 maj 2015

Opposition, Jennifer L. Armentrout



Som jag väntade på denna bok, Opposition av Jennifer L. Armentrout. Femte och sista boken i Lux-serien. Den tog över en månad att få hem, efter det att jag beställt den från cdon.com. Senaste boken slutade med en ENORM cliffhanger, så jag har längtat att få läsa om vad som skulle hända. När jag väl fick boken väntade jag till barnen somnat, satte på en kopp te och kröp upp i soffan. Så kunde jag äntligen börja läsa.

Det är svårt att berätta om handlingen utan att förstöra för de som eventuellt vill läsa. En mängd Luxen, dvs utomjordingar, har kommit till jorden för att erövra planeten och de är inte rädda om människoliv alls. På något sätt är alla Luxen sammakopplade och lyder blint de order de får. Jag blev lite förvirrad i början. Är Daemon borta, bortkopplad, eller rättare sagt ihopkopplad, med de andra Luxen? Kat är naturligtvis orolig och lyssnar inte till goda råd utan ger sig in i farliga situationer för Daemons, men också andras skull. Kort sagt hittar de varandra och räddar världen tillsammans med oväntade allierade. Vägen fram till räddning är lika undehållande att läsa om som i de föregående böckerna i serien. Ibland kan ju böcker i en serie ha lite olika kvalité, Divergent serien är ett bra exempel på det, där det svajar lite mot slutet, men i Lux-serien tycker jag att böckerna håller rätt bra serien igenom. Jag gillar Jennifers sätt att berätta och varva spänning med lugnare perioder med eftertanke. Opposition avslutar serien på ett bra sätt och jag är mycket nöjd med hela serien.
I boken jag köpte fanns även "shadows" en prequel till serien. Får se när jag läser den. Är ganska nöjd som det är just nu med hela serien, men jag kommer naturligtvis läsa om den någon gång.

Går att köpa på cdon.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar