tisdag 5 maj 2015

Fangirl, Rainbow Rowell



Fangirl... Jag har sett denna boken lite överallt och läst många positiva recensioner. Detta fick mig att tro att den var överhypad, men jag ville ändå ge den en chans. Vilken tur att jag gjorde det. Jag älskar den, den är en riktigt underbar måbrabok. Jag är sååå glad att jag köpte och läste den.

Boken handlar om Caths första år på collage. Hennes tvillingsyster har i princip dumpat henne och vill ha ett eget liv. Cath var inte inne på samma spår som Wren (systern) och känner sig nu vilsen när hon skall göra allt det nya själv. Bara att bo ihop med någon annan än systern är en enorm påfrestning och hon känner sig mallplacerad. Hon är inte alls intresserad av att lära känna nya människor, festa och pröva nya saker, hon vill mest skriva fanfic. Hon skriver fanfic som följs och uppskattas av tusentals. Förr var hennes syster en del av detta men inte längre. Under läsåret lär hon så småningom känna sin rumskompis och dennes kompis Levi. Hon kämpar med längtan efter sin syster, sin oro för sin pappa och att klara av kurserna.

Jag gillar verkligen hur den här boken är skriven. ÄLSKAR huvudpersonen och hennes mänsklighet. Ofta läser jag böcker med starka kvinnor i fantasivärdar ofta med övermänskliga egenskaper som i "Throne of Glas", "Graceling" osv. och jag erkänner att jag älskar att läsa om dessa. Men även om det är otroligt underhållande, kan vara lite svårt att identifiera sig med dessa super"människor" och alla som är så utomjordiskt vackra. Den här boken är realistisk och det känns skönt att läsa om en person som jag faktiskt kan relatera till. Jag blir förvånad flera gånger då författaren beskriver sätt att vara och känslor som jag också kan ha. Jag gillar att Cath känner sig så mallplacerad och har svårt för nya människor och situationer.
"Jag är rädd för allt. Och jag är sjuk i huvudet. 
Du kanske tror att jag bara är lite småtokig, 
men jag visar aldrig mer än toppen på mitt galen-isberg.
Under den här lite udda och socialt inkompetenta ytan är jag en total katastrof"

Hon har inte så höga tankar om sig själv men är en underbar person, bara inte så utåtriktad. Hon gör det hon gillar och är ganska nöjd med det. Kärlekshistorien i den här boken är inte elektriskt sprakande och killen är inte perfekt och skitsnygg, vilket också är ett skönt undantag från de böcker jag läst det senaste. Denna boken var perfekt läsning för mig just nu. Jag måste säga att jag tycker den är alldeles underbar, så LÄS DEN!

Går att köpa på cdon.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar