onsdag 22 april 2015

lock & key, Sarah Dessen

I Kaosutmaningen 2015 är en utmaning att läsa en bok där nycklar spelar stor roll (nr. 14), så när jag såg Sarah Dessens bok på biblioteket med en nyckel på framsidan och titeln "lock & key", var jag ju tvungen att låna den.Jag tror inte jag läst någon bok av Sarah Dessen förut och visste inte riktigt vad jag kunde vänta mig.

 I boken får vi följa Ruby, en 17-årig, ganska trasig tjej. Hennes pappa stack när hon var liten, hennes syster stack när hon började collage och boken börjar när hennes mamma också lämnar henne helt ensam. Ruby försöker hålla skenet uppe och är inställd på att klara sig själv. Men socialen blir inblandad och hon hamnar hos sin syster Cora som hon inte träffat på tio år. Cora är gift med Jamie, och de har det väldigt gott ställt.  Ruby får bo i deras hus och får ett eget rum, hon får lagad mat varje dag och hon sätts i en "fin" skola. Detta blir en shock för Ruby som i stort sett levt i misär. Hon känner sig helt vilse och främmande. Ruby är från början helt inställd på att inte släppa in någon och att ge sig av så fort möjlighet ges. Men hennes murar börjas sakta sänkas när Jamie, Cora, grannpojken Nate och andra är vänliga och omtänksamma mot henne, något Ruby inte alls är van vid.

 Det här var en trevlig läsning, behaglig och lite förutsägbar. Trots att den behandlar människor som far illa så är det en riktigt "feel good-bok". Jag känner redan från början att det här kommer på ett eller annat sätt ordna sig till det bästa och jag känner mig trygg med att det kommer sluta lyckligt. Men trots det blir den inte tråkig, det är en bra skriven bok som håller intresset uppe hela vägen genom boken. 

Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar