fredag 10 april 2015

Guldkompassen, Philip Pullman

Den här boken fångade inte mig alls. Alla verkar tycka den är jättebra, men den passade inte mig alls. Jag började med att läsa boken, men det var så seeeeegt. Jag ville ändå ge den en chans, så det blev att lyssna till den på Storytel istället. Det hjälpte inte ett dyft.
Jag känner inget för karaktärerna, jag dras inte med i historien och jag tycker bara att händelser staplas på varandra. Världen som beskrivs får jag inte heller något grepp om. Vilka "regler" som gäller och hur allt hänger ihop. Kanske är det för att jag tappar intresset och inte kan lyssna så koncentrerat, som jag inte får en komplett bild av världen som beskrivs.
Boken handlar om Lyra och hennes daimon Pantalaimon. Om deras äventyr när de söker efter stoft och barn som blivit bortrövade. Guldkompassen hjälper dem på vägen och de träffar en mängd olika karaktärer som hjälper dem eller är deras fiender. Lyras föräldrar har en stor del i vad som händer och Iorek Byrnison, isbjörnen, är också en nyckelfigur.
Det är ett stort äventyr de är ute på och boken borde locka mig. Men jag får liksom ingen kontakt med Lyra som person och då engagerar historien mig inte heller. Synd! "Guldkompassen" är ingen bok jag rekommenderar alltså. Jag kommer inte läsa "Den skarpa eggen" eller "Bärnstenskikaren" heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar