onsdag 4 mars 2015

ENDGAME, kallelsen, James Fray



Endgame: Kallelsen av James Fray
Ibland lyssnar jag på böcker på Storytel som ett alternativ till att läsa böcker. I deras app såg jag den lysande gula framsidan på Endgame. Framsidan drog mig in och summeringen av boken verkade spännande, helt i min stil.
Några varelser kom för längesedan till jorden och kontrollerade människan. Dessa varelser har nu kommit tillbaka och kräver att tolv ungdomar från tolv uråldriga släkter skall strida mot varandra för sin släkt överlevnad. Alla andra kommer att dö. De ungdomar som skall strida är mellan 13-19 år och har tränats för denna strid i hela sitt liv.

Upplägget känns lite som hungerspelen, men när jag väl läser boken känns inte den parallellen så aktuell längre. Jag tycker fortfarande att själva grundstoryn låter lockande, men jag tycker inte om boken. Den är omständig och krånglig. Ibland är den så överdetaljerad att jag tappar flytet i lyssnandet.
Berättelsen hoppar från flera personers perspektiv och flera olika platser runt om i världen, så det är svårt att hänga med i svängarna. Jag har också svårt för alla kallsinniga ungdomar som skadar och dödar utan problem och jag funderar flera gånger på att avsluta boken innan jag lyssnat klart. Det är inte så troligt att jag kommer läsa kommande böcker i serien.

Tydligen är boken grunden för någon form av realityspel. "Målet är att hitta nyckeln till en glaskista full med guld" (boktipset.se) Ledtrådar till detta spel skall finnas i boken, men eftersom jag lyssnade på boken i Storytel var det inget jag märkte något av.
Kort sagt, det här är ingen bok som rekommenderas till andra att läsa.

Betyg: 2/5

Finns att köpa på bokus, cdon, adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar