måndag 30 mars 2015

Disneys film Cinderella


Jag var på bio med min 10-åriga dotter i helgen. Vi såg den kända sagan Askungen... eller Cinderella. Det är en Disneyfilm, inte den tecknade, utan en spelfilm. Denna version var väldigt lik Disneys klassiska tecknade film och jag vill tillägga att jag faktiskt gillar den gamla tecknade filmen.
Men... av någon anledning blir det och känns det annorlunda i den här versionen.
Jag blir lite trött på alla klyschor och galna könsroller som hela filmen är full av. Askungen har blont lockigt hår och ljuvt pastellfärgade klänningar. Det har även hennes goda mor, men den elaka styvmodern är rödhårig och klär i mörka starka färger, bara som ett exempel. Kärlek vid första ögonkastet är det ju naturligtvis och baaaahhh... det hela känns bara så tramsigt.
Askungens balklänning är en flickdröm i pastellblått, glitter och står ut när hon snurrar. (minns att jag tyckte det var viktigt när jag var liten) MEN... den där midjan. Jag förstår och tycker det är helt på sin plats att folk har reagerat. Askungen ser ut som hon kan gå av på mitten, som en Barbie ungefär. Jag undrar om hon är så mager... det ser inte hälsosamt ut.
Jag undrar vad den här filmen ger för bild till en hel biosalong fylld med småtjejer. Är det en bild vi vill att de skall ha. Eller skall vi bara vifta bort det med att det är ju bara en saga. Jag älskar ju sagor... men att ha en dotter som håller på att växa upp, ger mig andra perspektiv. Vilket innebär att jag tycker att denna filmen är alldeles för naiv, tramsig och ger småflickor ett helt galet förhållningssätt till det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar